نردبان امید

نردبان امیدme88.loxblog.com

 فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بر این باور هستیم که امنیت دریای خزر فقط با همکاری کشورهای منطقه برقرار می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بر این باور هستیم که امنیت دریای خزر فقط با همکاری کشورهای منطقه برقرار می شود.

دریادار حبیب الله سیاری در بازدیدی که با همراهی استاندار گیلان از توانمندی های نظامی ناوگان شمال انجام شد؛ با اشاره به گردهمایی فرماندهان نیروی دریایی ارتش های کشورهای ساحلی خزر در روسیه در ماه گذشته افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید دارد که خزر، دریای صلح و دوستی است و امنیت این دریا فقط با همکاری کشورهای منطقه برقرار می شود.

وی ادامه داد: در این گردهمایی، پیش نویس توافقنامه ای برای همکاری در زمینه های مختلف درخصوص برقراری امنیت خزر نوشته شده تا در نشست سران کشورها بررسی شود.

استاندار گیلان نیز در این دیدار با قدردانی از تدابیر فرمانده کل ارتش و تلاش های خالصانه فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ملت ایران به نیروی دریایی راهبردی ارتش افتخار می کند.

محمدعلی نجفی با بیان اینکه نیروی دریایی بواسطه حمایت های ارزشمند و بی نظیر رهبر معظم انقلاب از صلابت و اقتدار روز افزون و پیشرفت مداوم و مستمر برخوردار است، تصریح کرد: حضور نیروی دریایی ارتش در آب های آزاد و اقیانوس ها، موجب برخورداری صلح و ثبات در منطقه و امنیت راه های دریای و کشتیرانی است.

وی ادامه داد: حضور مقتدرانه نیروی دریایی در دریای صلح و دوستی نیز موجب حفظ آرامش و امنیت برای همگان است.

دریادار سیاری همچنین در ششمین جلسه شورای اداری شهرستان نوشهر که در جهت پیشبرد و تحقق همدلی و همزبانی بیشتر در دانشگاه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: دریای مازندران با توجه به دارا بودن منابع و ظرفیت های متعدد از جمله انرژی، غذایی، گردشگری، محیط زیست و تجارت و حمل و نقل می تواند نقش ویژه در توسعه دریا محور کشور ایفا کند.

او تصریح کرد: همچنین با توجه به قرار داشتن در مسیر کریدور جنوب به شمال و ارتباط بین این دریا و دریای جنوب قادر به تاثیرگذاری موثر بر اقتصاد قفقاز و آسیای میانه است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: با توجه به رهنمودهای رهبری ضرورت دارد برای توسعه دریا محوری از قابلیت های دریای مازندران بهره لازم را در جهت ارتقای توانمندی های کشور ببریم.

دریادار سیاری با اشاره به اهمیت و نقش مهم دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر در اقتدار کشور افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد حضور قدرتمند ایران در آب های آزاد دنیا هستیم و می توانیم با عزت خطوط مواصلاتی کشور را در آب های آزاد بویژه خلیج عدن و دریای سرخ که منطقه آلوده به تروریست دریایی است، تامین کنیم.

سیاری ادامه داد: ضررهای زیادی به اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان در این منطقه وارد شده و نیروی راهبردی دریایی کشور توانسته است با انجام ماموریت های مهم در این وسعت از خطوط تجاری و نفتی ایران حفاظت کند.

وی گفت: این عملیات ها از سوی فرماندهان و نیروهای مجرب که در این دانشگاه تربیت شدند محقق شده و بیانگر جایگاه خاص دانشگاه امام خمینی (ره) نوشهر در ارتقای اقتدار ایران اسلامی است.

او همچنین اظهار داشت: در تامین تجهیزات نیازی به کشورهای دیگر نداریم و با بهره گیری از دانش آموختگان همین دانشگاه علاوه بر تامین تجهیزات لازم توانسته ایم در حوزه ساخت انواع ناوهای موشک انداز، ناوشکن و زیردریایی ها پیشرفت های خوبی به دست آوریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: آنچه که موجب عقب بودن حضور و بهره مندی ایران از دریا شده بود سیاست های استکباری بود که قبل از انقلاب در کشور اجرا می شد اما امروز به برکت تدبیر و رهنمودهای رهبری هر روز بر حضور قدرتمند ایران در آب های آزاد دنیا افزوده می شود.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: یک شنبه 11 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شهید صیاد شیرازی نقش بسزایی در همکاری و نزدیکی ارتش و سپاه داشت. وی پس از خلع بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا، برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه در آن دوران، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه‌اندازی کرد و به عنوان فرمانده ارشد در آن قرارگاه مشغول به فعالیت شد.

شهید سپهبد "علی صیاد شیرازی" در روز چهارم خرداد ۱۳۲۳ در شهرستان "درگز" از توابع استان خراسان به دنیا آمد. در خرداد 1342 از دبیرستان امیر کبیر در تهران در رشته ریاضی دیپلم متوسطه گرفت. یک سال بعد در آزمون ورودی دانشکده افسری پذیرفته شد و به تحصیل علوم نظامی پرداخت و سه سال بعد در مهر 1346 با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه فارغ‌التحصیل شد.



شهید صیاد شیرازی پس از فراغت از تحصیل در شیراز، دوره رنجر و چتربازی را با رتبه عالی گذراند، در اصفهان دوره تخصصی توپخانه را طی کرد و از سال ۱۳۴۸ به لشکر زرهی تبریز پیوست و خدمت رسمی خود را در نیروی زمینی آغاز کرد. پس از انحلال لشکر تبریز در اسفند ماه سال ۱۳۴۹، به لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه منتقل و در گردان ۳۱۷ توپخانه به عنوان «فرمانده آتشبار» مشغول به خدمت شد.

وی در سال ۱۳۵۰ با دختر عموی خود ازدواج کرد و در اوایل سال ۱۳۵۱ با قبولی در آزمون اعزام به خارج دانش آموختگان دانشکده افسری برای تکمیل تخصص توپخانه به آمریکا اعزام شد. این شهید بزرگوار، دوره سه ماهه تخصص «هواسنجی بالستیک» را در شهر «فورت سیل» ایالت «اوکلاهما» با نمره عالی و احراز رتبه نخست از میان ۲۰ افسر آمریکایی و ایرانی به پایان رساند.

شهید صیاد شیرازی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، چندین سال در بخش‌های مختلف ارتش به ویژه در غرب کشور به پاسداری از کشور پرداخت و در سازماندهی و فعالیت نیروهای انقلابی در ارتش تلاشی گسترده داشت.

وی از ابتدای پیروزی انقلاب تا مهر ماه ۱۳۵۸ در اصفهان بود و در این مدت با همکاری نیروهای نظامی و دوستان انقلابی خود - که بعداً پاسدار شدند - گروه ۳۰ نفره‌ای را تشکیل داده و به حفظ و حراست از پادگان پرداخت. تلاش‌های وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ساماندهی ارتش و ساختار نیروهای مسلح متجلّی شد.

از مهم‌ترین اقدامات او پس از پیروزی انقلاب اسلامی، می‌توان به تهیه طرح‌های عملیاتی که منجر به شکستن حصر شهرهای سنندج و پادگان‌های مریوان، بانه و سقز شد، اشاره کرد.

شهر سنندج با تشکیل ستاد عملیات مشترک ارتش و سپاه پاسداران پس از ۲۱ روز مقاومت مدافعان این شهر، کاملاً از تصرف و تسلط نیروهای ضد انقلاب خارج شد. پس از تحقق و اجرای موفق این طرح‌ها، شهید صیاد شیرازی، با ۲ درجه ارتقاء، با درجه سرهنگ تمامی به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شد.

این شهید والامقام در آخرین ماه های ریاست جمهوری بنی صدر به دلیل برخورداری از روحیه انقلابی و مقابله با خیانت‌های او از سمت مذکور عزل شد و پس از آن تا عزل بنی صدر و فرار مفتضحانه او به فرانسه، به دعوت شهید کلاهدوز در ستاد مرکزی سپاه پاسداران به خدمت پرداخت.

شهید صیاد شیرازی نقش به سزایی در همکاری و نزدیکی ارتش و سپاه داشت. وی پس از خلع بنی صدر از فرماندهی کل قوا، برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه در آن دوران، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه اندازی کرد و به عنوان فرمانده ارشد در آن قرارگاه مشغول به فعالیت شد.

فرماندهی نيروی زمینی ارتش

وی در مهر ماه سال ۱۳۶۰ به پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع از سوی امام خمینی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد که در این منصب، فرماندهی نیروهای ارتش اسلام در عملیات‌های پیروزمند ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس را بر عهده داشت؛ عملیاتی که سرنوشت جبهه های اسلام علیه کفر را به پیروزی رقم زد و روند جنگ تحمیلی را در مسیر پیروزی ارتش اسلام قرار داد.

شهید صیاد شیرازی پس از حدود پنج سال انجام وظیفه در مسئولیت خطیر فرماندهی نیروی زمینی، در ۲۳ تیر ۱۳۶۵ از سمت خود استعفا داد و سپس با پیشنهاد حضرت آیت الله خامنه ای - ریاست جمهوری وقت- و تصویب امام راحل به سمت نمایندگی حضرت امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع منصوب شد.

وی در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان ارتش با پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع و موافقت امام خمینی به درجه سرتیپی ارتقای مقام یافت و در مهر ۱۳۶۸ به درخواست رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و موافقت فرماندهی معظم کل قوا به سمت معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح منصوب شد.

این شهید بزرگوار در شهریور ۱۳۷۲ با حکم فرماندهی معظم کل قوا به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد و سپس در ۱۶ فروردین ۱۳۷۸ همزمان با عید غدیر با حکم مقام معظم فرماندهی کل قوا به درجه سرلشکری ارتقاء یافت.

شهادت امیر سرافراز ارتش اسلام

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، روز شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ در حالی که به قصد عزیمت به محل کار خود از منزل، خارج شده بود مورد سوء قصد یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین قرار گرفت و به شدت مجروح شد. اهالی محل که از این حادثه مطلع شده بودند بلافاصله او را به بیمارستان انتقال دادند اما متأسفانه بر اثر شدت جراحات وارده، تلاش پزشکان برای نجات او بی نتیجه ماند و امیر سرافراز ارتش اسلام پس از عمری مجاهدت در راه خدا به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی

 

«... امیر سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، نظامی مؤمن و پارسا و پرهیزکار، سپهبد علی صیاد شیرازی امروز به دست منافقین مجرم و خونخوار و روسیاه به شهادت رسید.

این نه اولین و نه آخرین باری است که دلی نورانی و سرشار از عشق و ایمان و وفاداری به آرمان‌های بلند الهی، هدف تیر خشم و عناد و عصبیت از سوی زمره جنایتکار و فاسدی که ادامه حیات خود را در خدمتگزاری به دشمنان اسلام دانسته است، قرار می‌گیرد و دست خائن خودفروخته‌ای، نهال ثمربخش انسان والایی را قطع می‌کند. او مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهادند، همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا روی دست داشتند.

سرزمین‌های داغ خوزستان و گردنه‌های برافراشته کردستان، سال‌ها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه های دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتگی او حفظ کرده است.

خطر مرگ کوچک‌تر از آن است که بندگان صالح خدا را از راه او بازگرداند و عشق به منال دنیوی حقیرتر از آن است که در دل نورانی شایستگان جایی بیابد، کوردلان منافق بدانند که با این جنایت‌ها روز به روز نفرت ملت ایران از آنان بیشتر خواهد شد و خون مردان پاکدامن و پارسا هم چون صیاد شیرازی و شهید لاجوردی، بدنامی و سیاهرویی آنان را در تاریخ و در دل این ملت همیشگی خواهد کرد...»

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: یک شنبه 21 تير 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

فرماندهان نیروی دریایی ارتش ایران و روسیه در سن پترزبورگ با یکدیگر دیدار کردند.

 در این دیدار که مسائل مهم امنیتی دریای خزر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، دو طرف تأکید کردند، امنیت دریای خزر تنها باید بر عهده پنج کشور حوزه این دریا باشد و حضور هر نیروی خارجی در دریای خزر تهدیدی جدی برای امنیت منطقه به شمار می رود.

دیدار و رایزنی دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با آدمیرال ویکتور چیرکف، همتای روسش در حاشیه نمایشگاه بین المللی نیروی دریایی و کشتیرانی روسیه در سن پترزبورگ انجام شد.

نشست فرماندهان نیروی دریایی ارتش‌های کشورهای حاشیه دریای خزر در سن پترزبورگ برای اولین بار و با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در صدر هیاتی بلندمرتبه از نمایشگاه بین المللی نیروی دریایی و کشتیرانی روسیه بازدید کرد.

نمایشگاه بین‌المللی نیروی دریایی و کشتیرانی روسیه هر دو سال یکبار باحضور ده‌ها کشور درشهر سن پترزبورگ برگزار می‌شود.

امیر دریادار عباس زمینی، فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش ایران در این باره گفت: از آنجایی که نیروی دریایی یک نیروی تجهیزات محور است شرکت در این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی را برای آشنایی با فن آوری های جدید نظامی درعرصه دریایی فراهم می کند.

در حاشیه این نمایشگاه قرار است فرماندهان نیروهای دریایی ارتش های کشورهای حاشیه خزر در رابطه با مسائل امنیتی این حوزه آبی بزرگ به بحث و رایزنی بپردازند.

همچنین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درسن پترزبورگ با همتایان خود از روسیه و دیگر کشورهای جهان دیدار و مذاکره خواهد کرد.

امیر دریادار دوم خانزادی، معاون طرح و برنامه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دراین باره گفت: نشست فرماندهان نیروی دریایی ارتش‌های کشورهای حاشیه دریای خزر در سن پترزبورگ برای اولین بار و با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

 

نمایشگاه بین المللی نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ تا پانزدهم تیرماه ادامه خواهد داشت.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: یک شنبه 14 تير 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران سال ۹۴

استخدام نیروی دریایی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش شروع شد برای مشاهده بر روی لینکهای زیر کلیک کنید

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

رئیس جمهور روحانی حضور نیروی دریایی در آب های بین المللی و همچنین کمک های ایران به کشورهای منطقه که مورد تجاوز تروریست ها قرار گرفته اند را از نمونه پاسخ های عملی کشور در برابر اتهامات بی اساس دشمنان دانست و گفت: برای جمهوری اسلامی ایران شیعه و سنی، یمن، سوریه، لبنان، عراق و فلسطین هیچ فرقی نداشته و ما همواره در کنار مظلومان ایستاده و خواهیم ایستاد.حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه شنبه در ضیافت افطاری با فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان به دنبال ساخت سلاح های مخرب و غیرانسانی نبوده و نیست و این ذهنیت سازی های دروغین باید برای جهانیان افشا شود.رییس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت و مجموعه نیروهای مسلح تحت امر ولایت فقیه است، گفت: باید در نوع سخن گفتن و حرکت، در صف واحد بوده و سپاه، ارتش، دولت و کارگزاران نظام تحت پرچم ولایت فقیه و فرماندهی واحد، قانون اساسی و قرآن و اهل بیت(ع) حرکت کنند.

روحانی با بیان اینکه آمادگی و تجهیز نیروهای مسلح بر مبنای محاسبه موقعیت و محیط پیرامونی و بین المللی است، افزود: این بدین معنی است که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای شرایط حاکم بر منطقه و جهان، تهدیدات قابل محاسبه و همچنین اهداف دیگر کشورها که گاهی در تضاد یا رقابت با اهداف نظام است، سطح آمادگی خود را حفظ می کند.رییس جمهوری با اشاره به تجربیات گرانبهای دوران دفاع مقدس اظهار داشت: آن هشت سال برای ارتش، سپاه ، بسیجیان دلاور و نیروهای انتظامی و مسئولان سیاسی، تجربه گرانبهایی بود اما در عین حال نباید خود را صرفا در آن تجربه 8 ساله محصور نماییم چرا که فضا و شرایط امروز جهان با گذشته تفاوت بسیار زیادی داشته است.روحانی با اشاره به تغییرات استراتژیک سیاسی و نظامی در منطقه و جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح در طول این مدت که کشورهای همسایه با مشکلات بسیار زیادی روبه رو بوده اند، سطح آمادگی و هوشیاری خود را حفظ نمود.رییس جمهوری به تلاش نیروهای مسلح برای افزایش توان دفاعی کشور و ضرورت حفظ این آمادگی های دفاعی اشاره و تأکید کرد: جایگاه جمهوری اسلامی ایران و تلاش نیروهای مسلح باعث شده تا دشمنان نتوانند تهدیدهای نظامی خود را عملی کنند.روحانی حضور نیروی دریایی در آب های بین المللی و همچنین کمک های ایران به کشورهای منطقه که مورد تجاوز تروریست ها قرار گرفته اند را از نمونه پاسخ های عملی کشور در برابر اتهامات بی اساس دشمنان دانست و گفت: برای جمهوری اسلامی ایران شیعه و سنی، یمن، سوریه، لبنان، عراق و فلسطین هیچ فرقی نداشته و ما همواره در کنار مظلومان ایستاده و خواهیم ایستاد.رییس جمهوری با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با نیروهای مسلح سایر کشورهای جهان متفاوت است و قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: در برخی از کشورها نیروهای مسلح به خاطر ترس مردم آن کشور مورد احترام هستند این در حالی است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جامعه دارای منزلت و مقام شامخ هستند.رییس جمهوری ادامه داد: مردم نیروهای مسلح را به عنوان پناه بزرگ برای حفظ کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و علمدار جهاد و مبارزه در راه خدا می دانند.

 

 

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: سه شنبه 9 تير 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عکس/خلبانی که سوژه فیلم «عقابها» شد

ﺍﯾﻦ ﻋﮑﺲ 35 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ (1980) ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﻘﻮﻁ "ﺳﺮﻫﻨﮓ ﺧﻠﺒﺎﻥ ﯾﺪﺍﻟﻠﻪ ﺷﺮﯾﻔﯽ ﺭﺍﺩ " ﺩﺭ ﻋﺮﺍﻕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﭘﯿﺸﻤﺮﮔﺎﻥ ﮐﺮﺩ ﻋﺮﺍﻗﯽ ﻧﺸﺎﻥ می دﻫﺪ.


ﺍﯾﻦ ﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﺍﻥ ﯾﮑﻤﺎﻩ ﺑﺎ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺧﻄﺮﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ، این خلبان ﺭﺍ ﻣﺨﻔﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺩﻻﻭﺭﺍﻥ ﺗﮑﺎﻭﺭ ﺍﺭﺗﺶ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 5 تير 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بسیاری از کشورها تصور می‌کردند با شرایط حاکم بر منطقه، ایران محدوده تنگه باب المندب را ترک می‌کند ولی ما با اقتدار حاضر شدیم و حضور ناوگروه ارتش در این منطقه، جوابی به یاوه‌گویی دیگران بود.

دریادار سیاری در آئین استقبال از ناوگروه 34 نیروی دریایی ارتش و بدرقه ناوگروه 35 این نیرو طی سخنانی گفت: از ویژگی های مأموریت ناوگروه 34 این نیرو علاوه بر تامین امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی  رصد و شناسایی یکان های شناور عبوری در خلیج عدن و تنگه باب المندب بود.

وی با بیان اینکه حضور ناو گروه سی و چهارم در تنگه باب المندب مشت محکمی بر دهان یاوه گویان بود، افزود: بسیاری از کشورها تصور می کردند با وضعیت و شرایط حاکم بر منطقه، آن محدوده را ترک می‌کنیم اما ما با اقتدار بیشتر حضور پیدا کرده و به جهان اعلام کردیم علاوه بر مبارزه با تروریسم دریایی و برقراری امنیت خطوط مواصلاتی، با اقتدار از منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنیم، دریانوردی را مطابق قوانین بین المللی ادامه میدهیم و پرچم پر افتخار کشورمان را در آب های آزاد به اهتزاز در می آوریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با تأکید بر اینکه قطعاً حضور تاریخی ناوگروه 34 در این شرایط در دفتر افتخارات نیروی دریایی راهبردی ارتش به ثبت خواهد رسید، خاطر نشان کرد: کسانی که با یاوه گویی گفتند ما به ایران تذکر دادیم که منطقه را ترک کند، با قاطعیت به آنها جواب دادیم، شما که هستید که بخواهید به ما تذکر دهید.

دریادار سیاری یکی از ویژگی های ناوگروه 34 را دو ماه دریانوردی مستمر بدون پهلوگیری در بنادر کشورهای خارجی دانست و اذعان داشت: انجام این مأموریت در راستای ارتقا توان رزمی، استمرار حضور در دریاهای دور دست و بالابردن توان نیروی دریایی راهبردی ارتش توأم با ارسال پیام صلح و دوستی به کشور های منطقه صورت گرفت و البته استمرار حضور در دریا نشان از توانمندی کارکنان و میزان بالای عشق، آموزش، دانش و علاقه مندی آنان به دریاست.

وی با اشاره به حضور غرور آفرین نیروی دریایی در آب های آزاد و بین المللی، آن را موجب افتخار و ازمولفه های راهبردی بودن این نیرو دانست و گفت: تا پیش از صدور فرمان فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور در آب های دور دست، نیروی دریایی به عنوان یک نیروی محدود به آب های سرزمینی شناخته می شد که تنها مأموریت هایش به حضور در خلیج فارس، تگه هرمز و جنوب چابهار محدود بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان ابراز داشت: با توکل بر خداوند و به محض صدور فرمان ازجانب سلسله مراتب ان شاء الله در آینده پا را فراتر از مأموریت های کنونی گذاشته و در اقیانوس اطلس هم حضور خواهیم یافت کما اینکه تا کنون توانسته ایم با عبور از خط استوا در آب های هند جنوبی و در یای چین و همچنین با عبور از کانال سوئز در دریای مدیترانه حضور پیدا کنیم.

در ابتدای این مراسم، دریادار دوم اشکان، فرمانده قرارگاه جنوب نیروی دریایی ارتش در سخنانی ضمن خیر مقدم به کارکنان ناوگروه 34 نداجا گفت: امروز همزمان ناوگروه 35 این نیرو متشکل از ناو جمهوری اسلامی ایران بندر عباس و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند عازم آب های آزاد و بین المللی می شود.

 

همچنین ناخدایکم تاج الدینی فرمانده ناوگروه 34 نیروی دریایی نیز در گزارش تصریح کرد: این ناوگروه با 74 روز دریانوردی و طی 18 هزار و 600 کیلومتر دریانوردی توانست در طول مدت مأموریت خود ضمن رهگیری و همراهی 769 فروند کشتی تجاری و نفتکش عبوری از منطقه، نسبت به هرگونه کمک به آنها اعلام آمادگی کند.
گفتنی است ناوگروه 34 نداجا متشکل از ناو جمهوری اسلامی ایران بوشهر و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز در مدت مأموریت خود چهار مورد درگیری مستقیم با دزدان دریایی و نجات کشتی های تجاری و نفتکش کشورمان را به ثبت رساند
.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 تير 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

امیر سرتیپ خلبان شاه صفی گفت: پایگاه هوایی شهید دوران مرکز ثقل پایگاه های کشور است و این پایگاه همواره خلبانان برجسته ای داشته و مردم هیچگاه رشادت های خلبانان این پایگاه در هشت سال دفاع مقدس را فراموش نخواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی نیروی هوایی، امیر سرتیپ خلبان حسن شاه صفی، فرمانده نیروی هوایی ارتش در مراسم سی و یکمین جشن فارغ التحصیلی خلبانان pc6  پایگاه هوایی شهید دوران که با حضور فرماندهان و معاونین این نیرو، خانواده معظم شهدا و خلبانان برگزار شد، خطاب به خلبانان تازه فارغ التحصیل شده، گفت: شما مراحل مختلفی را در طول خدمت پشت سر خواهید گذاشت که این مراحل معمولاً با کسب آموزش های تکمیلی برای پرواز و مشاغل کلیدی در نیروی هوایی همراه است.

وی افزود: همواره باید مراقب دام هایی باشید که در طول مسیر برای شما گسترانده خواهد شد و عدم توجه و مراقبت باعث می شود از مسیر اصلی خارج و چه بسا وارد مسیرهای کج  و گاه بسیار خطرناک شوید.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در ادامه خطاب به خلبانان فارغ التحصیل گفت: در تمام مرحل زندگی و شغلی، اسلام و پیامبراکرم(ص) را سرلوحه زندگی خود قرار دهید.

 وی اظهار داشت: ما حساب ویژه ای بر روی پایگاه هوایی شهید دوران که مرکز ثقل پایگاه های کشور است داریم و این پایگاه همواره خلبانان برجسته ای داشته است و مردم هیچگاه  رشادت های خلبانان و  کارکنان فنی این پایگاه در هشت سال دفاع مقدس را فراموش نخواهند کرد.

 فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، خانواده معظم آنها را از افتخارات نیروی هوایی دانست.

شایان ذکر است در ابتدای این مراسم امیر سرتیپ دوم خلبان محمدی، فرمانده پایگاه هوایی شهید دوران گزارشی از نحوه آموزش خلبانان ارائه کرد و در ادامه فارغ التحصیلان به دریافت درجه و نشان خلبانی مفتخر شدند.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: یک شنبه 31 خرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یکی از کلیدی ترین مفاهیم در بحث طراحی و ساخت زیردریایی ها توان باقی ماندن بیشتر در زیر آب می باشد که ان مسئله ارتباط مستقیمی با بحث تامین اکسیژن زیردریایی دارد. امروزه دو نوع زیردریایی از لحاظ نوع سامانه پیشران در جهان وجود دارد که یکی زیردریایی های اتمی و دیگر شناورهای زیر سطحی با پیشران دیزل الکتریک هستند.

زیردریایی های اتمی به دلیل استفاده از نیروی هسته ای از توان باقی ماندن نامحدود در زیر آب برخوردار هستند و بیشتر برای عملیات در آبهای عمیق و اقیانوس ها به کار می روند. گونه دیگر زیردریایی ها از ترکیب موتورهای دیزلی و باطری های الکترونیکی برای تامین نیرو بهره می برند و عمدتا برای عملیات در آبهای کم عمق تر و برای محدوده زمانی کمتری طراحی شده اند.

در جنگ دوم جهانی، آلمان نازی در خصوص طراحی و ساخت زیردریایی کشور پیشرو و برتر در جهان محسوب می شد و توانست در مقاطعی از جنگ مشکلات فراوانی را برای متفقین ایجاد کند. اما یکی از مشکلات بزرگ آلمانها بحث تامین اکسیژن برای شارژ باطری زیردریایی های آنها بود که مدت زمان زیرآب ماندن آنها را محدود می کرد. در اواخر جنگ با افزایش حضور و قدرت دریایی متفقین، خصوصا در اقیانوس اطلس، بالا آمدن زیردریایی های آلمانی به سطح آب برای اکسیژن گیری به اقدامی خطرناک بدل شده و در موارد زیادی به کشف و در نهایت غرق شدن زیردریایی های آلمانی منجر می شد.

در دهه 1930، دانشمندی آلمانی به نام دکتر والتر به این نتیجه رسید که با تجزیه آب اکسیژنه، اکسیژن مورد نیاز زیردریایی را در درون آن و بدون نیاز به رفتن زیردریایی به سطح تامین کند. در طول سالهای جنگ دوم جهانی آلمانها سعی کردند تا از این طرح در زیردریایی های خود بهره بگیرند که البته این امر به اواخر جنگ جهانی دوم برمی گشت و تا پیش از پایان جنگ تنها تعداد هفت فروند زیردریایی Type XVIIB با این تکنولوژی تولید شد که البته هیچ کدام فرصت ورود به نبرد را نیز پیدا نکرد. این زیردریایی ها بعد از پایان جنگ به دست آمریکا و انگلستان افتاد و این کشورها طرح هایی را برای طراحی و ساخت این زیردریایی ها دنبال کردند.
 

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی Type XVIIB


زیردریایی آمریکایی X-1 در سال 1955 اولین زیردریایی با قابلیت پیشران مستقل از هوا بود که در اندازه کوچک و برای عملیات های ویژه در عمق کم طراحی شده بود. ایکس 1 دارای 60 تن وزن و 15 متر طول بود و از سامانه پیشران مستقل از هوای حلقه بسته آب اکسیژنه – دیزلی بهره می برد. لازم به ذکر است که آب اکسیژنه ماده ای ناپایدار بوده و احتمال انفجار آن وجود دارد. این حادثه دقیقا در سال 1957 برای X-1 رخ داد و باعث شد که آمریکایی ها با توجه به دستیابی به دانش زیردریایی اتمی طرح پیشران مستقل از هوا را رها کرده و به سمت زیردریایی های اتمی بروند.
 

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی آمریکایی X-1


روسها، انگلیسی ها و برخی دیگر از قدرتهای جهانی نیز با پیروی از همین مسئله به سمت پیشران اتمی رفتند. در سالهای بعد و در طول جنگ سرد آمریکایی ها به طور کل از ساخت زیردریایی های دیزل الکتریک کنار کشیدند و بازار این محصول بیشتر در دست 3 کشور روسیه، آلمان و فرانسه باقی ماند. البته در سالهای اخیر چین نیز به جمع این کشورها افزوده شده است.

زیردریایی های دیزل الکتریک فاقد سامانه پیشران مستقل از هوا معمولا می توانند 10 الی 12 ساعت را در زیر آب بمانند و سپس برای هوا گیری به سطح بیایند. با توجه به افزایش قدرت سامانه های ضد زیردریایی و امکان سریع تر کشف زیردریایی ها سامانه های پیشران مستقل از هوا بار دیگر مطرح شده و در 4 گونه اصلی به بازار عرضه شدند. این 4 گونه عبارت اند از:

- سامانه حلقه بسته موتور دیزل مبتنی بر آب‌اکسیژنه ذخیره‌شده 
- سامانه حلقه بسته توربین بخار
- موتور گرمایی حلقه استرلینگ با احتراق خارجی 
- سلول‌های سوختی هیدروژن اکسیژن.

سامانه حلقه بسته موتور دیزل از یک منبع دخیره اکسیژن برای فعال کردن موتور دیزل در زمانی که زیردریایی به طور کامل در زیر آب قرار دارد استفاده می کند. در این روش از اکسیژن مایع قابل ذخیره استفاده شده که با گازهای تولیدی توسط توربین ترکیب می شوند. روسها در اویل جنگ سرد بر روی تعدادی از زیردریایی های کلاس "کبک" استفاده شد. البته امنیت پایین این سامانه و احتمال بالای انفجار باعث شد تا روسها این زیردریایی ها را از خدمت خارج کنند.

 

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی کلاس کبک


سامانه حلقه بسته توربین بخار به نوعی شبیه به سامانه های انرژی اتمی عمل کرده و با استفاده از تولید گرما بخار تولید شده را صرف به حرکت درآوردن سامانه پیشرانه می کند. این گرما در این سامانه با استفاده از اتانول و اکسیژن تولید می شود. این سامانه توسط فرانسوی ها تکمیل شده و بر روی زیردریایی های کلاس " Scorpène " ساخت این کشور نصب شده است. این زیردریایی با مشارکت اسپانیا ساخته شده و در نیروهای دریایی شیلی، هند و مالزی خدمت کرده و قرار است به برزیل نیز صادر شود.
 

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی کلاس  Scorpène


فناوری بعدی مربوط به موتورهای سری استرلینگ می باشد که به صورت عمده در کشور سوئد به تکامل رسیده و بر روی زیردریایی های کلاس گوتلند این کشور نصب شده است.  اساس کار این سامانه بر پایه ترکیب سوخت با اکسیژن مایع به عنوان اکسیدگر رخ می دهد و که با هم واکنش داده و گرما و در حقیقت انرژی مورد نظر برای تغذیه ژنراتوری که باطری های زیردریایی را شارژ می کند به کار می رود.

اما لازم است قبل از رسیدن به سامانه آخر در مورد زیردریایی های گوتلند و اثر آن ها بر روی تفکر در مورد زیردریایی های مجهز به سامانه پیشران مستقل از هوا اشاره شود. این زیردریایی ها اولین زیردریایی های بودند که به سامانه پیشران استرلینگ مجهز شدند.

در سال 2000 میلادی یک فروند زیردریایی گوتلند در جریان یک رزمایش با کشورهای ناتو در اقیانوس اطلس موفقیتهای چشم گیری را بدست آورد که تصور را در مورد این گونه از زیردریایی ها کاملا تغییر داد.
 

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی گوتلند


این زیردریایی در ابتدا موفق شد واحدهای دریایی اسپانیایی را با موفقیت شناسایی و به صورت فرضی منهدم کند. در ادامه نیز موفق شد یک زیردریایی اتمی تهاجمی آمریکایی و یک زیردریایی اتمی فرانسوی را نیز در نبرد فرضی شکست دهد. اما موفقیتهای گوتلند به همین جا ختم نشد و در سال 2005 این زیردریایی موفق شد در جریان یک رزمایش در اقیانوس آرام این بار ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان را شناسایی و به صورت فرضی غرق کند.

ورود ایران به جمع کشورهای پیشرو در عرصه پیشران های زیردریایی

اما آخرین بخش از سامانه های پیشران مستقل از هوا بخشی است که کشور ما را به این ماجرا وارد کرده و به نوعی انگیزه اصلی از نگارش این متن به شمار می آید. 

مسئولان نیروی دریایی و مدیران جهاد خودکفایی ارتش در گفتگوهای اخیر خود سخن از "سامانه های پیشران مستقل از هوا" کرده و از برنامه ریزی متخصصان دفاعی کشورمان برای استفاده از این تکنولوژی جدید سخن گفته اند. یکی از این اشاره ها، اهمیت توجه به دانش پیل سوختی است. 
 
معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی ارتش در خصوص عملکرد این زیردریایی‌ها می گوید: وقتی انرژی الکتریکی را به آب بدهیم تبدیل به اکسیژن و ئیدروژن می‌شود. در این زیردریایی‌ها، عکس این عمل اتفاق می‌افتد. یعنی وقتی ئیدروژن و اکسیژن را با هم تلفیق می‌کنیم آب و انرژی الکتریکی بدست می‌اید که انرژی الکتریکی صرف رانش زیردریایی و نیز شارژ باطری‌ها خواهد شد.
 
امیری با بیان اینکه برنامه هایی برای بکارگیری این علوم در زیردریایی‌های بومی خودمان مانند فاتح و بعثت نیز در دست است، افزود: ما به دنبال ساخت زیردریایی‌های با پیل سوختی، قابلیت شلیک موشک و با نویز کم هستیم که قابل کشف نباشند. "
 

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی فاتح


اما سامانه پیل سوختی چیست و دارای چه مزیتهایی می باشد؟

این سامانه از پیل های سوختی که با استفاده از ترکیب اکسیژن و هیدروژن فعالیت می کنند بهره می برد. این دو عنصر با ترکیب با یکدیگر نیروی الکتریسیته و البته آب و گرما تولید می کنند. الکتریسیته مورد نظر که برای فعال کردن سامانه های پیشران به استفاده می رسد و این جاست که مزیت اصلی این پیل های سوختی مشخص می شود. در تقریبا تمامی بخش های تولید کننده انرژی در این فرایند بر خلاف سایر سامانه های نام برده شده تقریبا هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد. این به معنای رسیدن به حد بسیار بالایی از پنهان کاری در زیر آب می باشد.
 

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
نمایه عملکرد سیستم پیل سوختی


تصور کنید یک زیردریایی با کمترین سیگنال منتشره به مدت 20 الی 30 روز در زیر آب در حال حرکت باشد. در این حالت یک زیردریایی ایرانی مجهز به این سامانه می تواند به مسافتهای قابل توجهی رسیده و به راحتی دشمنان را در زیر و یا روی سطح آب غافلگیر کند. عملیات زیردریایی گوتلند سوئدی شاهدی زنده بر این مدعا می باشد. باید گفت که زیردریایی های اتمی از نظر ماندگاری در دریا، میزان پایین رفتن در عمق و سرعت بر همتایان دیزل الکتریک خود برتری دارند.

اما در حوزه کم صدا بودن و پنهان کاری این دیزل الکتریک ها هستند که دست برتر را دارند و این عاملی بود که موجب موفقیت گوتلند شد.  حال زیردریایی های مجهز به پیل های سوختی مثل تایپ 212 ساخت آلمانی که بنا بر گفته کارشناسان از پنهان کاری بالاتری برخوردار هستند می تواند مشکلات بسیار بیشتری را برای نیروهای مهاجم به وجود آورند. 

حتی برخی از کارشناسان این زیردریایی ها را به نوعی غیر قابل شناسایی ارزیابی کرده اند که یکی از اصلی ترین نکات در رسیدن به این توانایی استفاده از پیل های سوختی می باشد.

چگونه غدیر غیر قابل شناسایی می شود+عکس
زیردریایی تایپ 212

با توجه به وعده فرمانده نیروی دریایی ارتش مبنی بر ورود به خدمت زیردریایی فاتح در سال جاری و صحبتهای دریادار امیری مبنی بر احتمال مجهز بودن این زیردریایی به این سامانه امیدواریم که به زودی شاهد ورود به خدمت یک کلاس بسیار پیشرفته از زیردریایی های دیزل الکتریک در نیروی دریایی ارتش باشیم که قابلیت های آن از هر جهت با تکنولوژی روز دنیا رقابت می کند و این زیردریایی بتواند همچون دیگر برادران خود در اعماق دریا، همچنان خواب را از چشم دشمنان این سرزمین ربوده و هر لحظه آماده غافلگیر کردن متجاوزین در روی و زیر آب باشد.

 

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 29 خرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 "عبدالرسول زرین" متولد 1320 در کهکیلویه و بویر احمد چشم به جهان گشود و وی بهترین تک تیرانداز ایران در دوران دفاع مقدس با نام "گردان تک نفره" معروف شده است.


رسول زرین با 700 شلیک موفق با اسلحه دراگانف اس وی دی (Drauganov SVD) در برابر کریس کایل با 160 شلیک موفق برتری محسوسی دارد.
 

رسول زرین کیست؟/تفاوت 700 با 160 در چیست؟

 

رسول زرین کیست؟/تفاوت 700 با 160 در چیست؟

 

رسول زرین کیست؟/تفاوت 700 با 160 در چیست؟




تفاوت دیگر و مهم زرین و کایل این بود که او نظامیان زبده عراقی و و منافقین را هدف قرار می‌داد حال آنکه کایل زنان و کودکان عراقی و القاعده را می کشت.
 

رسول زرین کیست؟/تفاوت 700 با 160 در چیست؟




سایت Defense pk درباره رسول زرین مینویسد: عبدالرسول زرین متولد 1941 تا 1983 جز بهترین نظامیان ایرانی در جنگ ایران و عراق بوده که با 700 شلیک موفق منجر به نتیجه موفقترین اسنایپر (تک تیرانداز ایرانی است).
 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 29 خرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 تصویر آرشیوی از ناوشکن جماران در آبهای خلیج فارس AP

امیر دریادار سیدمحمود موسوی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه گفت: «روز جمعه 15 خرداد ماه در جنوب دریای عمان یک فروند لنج دزدان دریایی قصد نزدیک شدن و تعرض به نفتکش ایرانی را داشت که با حضور به موقع و اجرای آتش توسط ناوگروه سی و چهارم (ارتش ایران)، این لنج از منطقه متواری شد.»

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش ایران افزود: «حدود 2600 کشتی تجاری و نفتکش ایرانی توسط ناوگروه های نیروی دریایی ارتش به سلامت اسکورت شده اند و 286 درگیری مستقیم (ایران) با دزدان دریایی به ثبت رسیده است.»

وی افزود: «سی وچهارمین ناوگروه اطلاعاتی ـ عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو لجستیک بوشهر و ناوشکن البرز 19 فروردین ماه امسال به منظور تأمین خطوط مواصلاتی کشتیرانی ایران و حراست از منافع جمهوری اسلامی در آبهای آزاد، عازم مأموریت برون مرزی در منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب شد.»

ناوگروه سی وچهارم ارتش ایران شامل ناوشکن «البرز» و ناو پشتیبانی «بوشهر»، روز دوشنبه در بندر مسقط، پایتخت عمان پهلو گرفت.

این ناوگروه راهبردی ارتش پس از ۶۰ روز دریانوردی و حفاظت از منابع ایران در آبهای بین‌المللی در اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج عدن، وارد اسکله بندر مسقط شده است.

ناخدا یکم مصطفی تاج‌الدینی، فرمانده این ناوگروه گفت: «حضور ما در بندر مسقط اهداف مختلفی دارد که مهمترین آن، اعلام پیام صلح و دوستی ایران اسلامی به کشورهای این منطقه است.»

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: پنج شنبه 28 خرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در یادواره120 شهید تیپ 45 مستقل تکاور شوشتر گفت: عزت،اقتدار و استقلال امروز ایران اسلامی مرهون خون شهداست.

سرتیپ احمدرضا پور دستان در این مراسم اظهار داشت: شهدا در فرهنگ دینی ما از جایگاه والایی برخوردارند زیرا با نثار جان خود به جامعه نشاط و بقا می دهند.

وی با اشاره به هدف برگزاری یادواره شهدا تصریح کرد: ما موظف هستیم تا رشادت ها و حماسه های شهدا را به نسل جوان منتقل کنیم و یاد وخاطره آنها را گرامی بداریم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: شاید به ظاهر خون شهید بر زمین ریخته می شود اما در باطن این خون در رگ های جامعه تزریق شده و به جامعه، نشاط و زندگی می بخشد.

او با اشاره به دشمنی آمریکا با ایران اسلامی گفت: قبل از انقلاب، کشور ما منافع و مزایای زیادی برای آمریکا داشت اما با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تدبیر حضرت امام (ره ) دست آنان از این منافع قطع شد.

سرتیپ پوردستان اضافه کرد: امروز ما با تهدیدهای جدید آمریکایی ها مواجه هستیم اما مطمئناً با اقتدار نیروهای مسلح و رهنمودهای مقام معظم رهبری، تمام توطئه های آنان نقش بر آب خواهد شد.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: چهار شنبه 27 خرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

 

مهرداد خوشبخت، کارگردان فیلم تلویزیونی «تا مدار 10 درجه» اظهار کرد: این فیلم تلویزیونی هم‌اکنون آخرین مراحل تدوین را می گذراند تا در هفتم آذر «روز نیروی دریایی» روی آنتن برود. صداگذاری و موسیقی این کار هنوز انجام نشده، اما تمام برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که در تاریخ مورد نظر کار پخش شود.

وی افزود: تهیه‌کنندگی این کار را مهدی تربتی فرد برعهده دارد. در این تله‌فیلم داریوش فرهنگ، محمود عزیزی، حسن جوهرچی، حسین مهری، افشین نخعی، سارنگ بهمنی، ساناز نیک‌نام، افشین طائی، امین سیدی، داود محمدی، ناهید ثناگو و مرتضی زارع نقش‌آفرینی کرده‌اند.

این کارگردان ادامه داد: فیلم تلویزیونی «تا مدار 10 درجه» پیش از این «من پدرم دریا» نام داشت. در این کار داستان زندگی فرزند ناخدا یاور روایت می‌شود که برای تصویربرداری از انتقال نفت توسط نفتکش به کشورهای خارجی، راهی سفری دریایی می‌شود. این در حالی است که به دلیل مقتضیات شغل پدر، پارسا همواره دچار تعارضات اساسی با او بوده، اما حمله دزدان دریایی خلیج عدن به نفتکش ایران و عملیات موفقیت‌آمیز نیروی دریایی ارتش به فرماندهی ناخدا یاور با دزدان، محملی برای تغییر نگاه پارسا نسبت به پدرش می‌شود.

 

این پروژه عظیم با همکاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران انجام شده و محصول مرکز امور نمایش سیما (سیما فیلم) است.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

امیر کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر ارتش جمهوری اسلامی رزمایش گسترده‌ای را با شرکت نیروهای چهارگانه خود برگزار می‌کند.

وی افزود: از آنجا که خرمشهر در عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس از لوث وجود دشمن بعثی آزاد شد، این رزمایش به نام رزمایش بیت‌المقدس مزین شده است، که ان‌شاءالله در آستانه سوم خرداد ماه اجرا می‌شود.

امیر حیدری با بیان اینکه تمامی تجهیزات و دستاوردهای جدید و همچنین تاکتیک‌های نوین و ابداعی در این رزمایش مورد تست و بررسی عملیاتی قرار می‌گیرند، گفت: رویکرد ارتش در این رزمایش نیز همچون دیگر رزمایش‌ها نظامی، آموزشی و در جهت ارتقای توان رزمی است.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: در این رزمایش نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی در منطقه  وسیعی به اجرای رزمایش می‌پردازند.

وی افزود: یکان‌های پیاده، توپخانه، زرهی، هوانیروز، آماد و... از نیروی زمینی در این رزمایش شرکت می‌کنند و همچون دیگر رزمایش‌ها به دنبال تحقق اهداف پیش‌بینی شده خواهند بود.

حیدری در پایان عنوان کرد: نیروی زمینی در سال جاری چندین رزمایش را برگزار می‌کند که دو مورد آن تخصصی و ویژه است.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: دو شنبه 4 خرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت:اقتدار و آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز در حدی است که می تواند هر تهدید کننده را از کرده خود پشیمان کند.

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان چهارشنبه شب در آیین اختتامیه گروه معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در حسینیه امیرالمومنین (ع)تیپ ۷۲ شهید کوکبیان دوکوهه در اندیمشک افزود: آمریکایی ها بر اساس راهبرد عملیات بدون تماس افغانستان و عراق را اشغال کردند و در آب های سواحل خلیج فارس حضور پیدا کردند تا ایران را مجبور به تسلیم کنند.

وی افزود: ملت ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با هدایت و رهبری هوشمندانه فرمانده معظم کل قوا، نقشه آمریکایی ها را خنثی کرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: آمریکایی ها امروز تغییر راهبرد داده و با تشکیل و حمایت از گروهک های تروریستی و تکفیری نقشه شوم خود را در عراق و سوریه و دیگر کشورهای اسلامی دنبال کرده و علیه بشریت جنایت می کنند.

آیین اختتامیه گروه معارف جنگ سپهبد شهید صیاد شیرازی با حضور دانشجویان دانشگاه های افسری آجا ارتش، فرماندهان و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس و جمعی از خانواده معظم شهدای ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در حسینیه امیر المومنین (ع) تیپ ۷۲ شهید کوکبیان دو کوهه برگزار شد.

در این آیین از خانواده معظم شهدا قدردانی شده و از دانشجویان ممتاز دانشگاه افسری آجا نیز تجلیل به عمل آمد.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: پنج شنبه 10 ارديبهشت 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به طبس این حادثه عبرت‌انگیز را برای هیئت حاکمه کاخ سفید آموزنده و معنادار توصیف کرد. ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای با گرامیداشت پنجم اردیبهشت‌ماه سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به طبس این حادثه عبرت‌انگیز را برای هیئت حاکمه کاخ سفید آموزنده و معنادار توصیف کرد. در بخشی از این بیانیه‌ آمده است: پنجم اردیبهشت‌ماه 1359 یادآور یکی از رخدادهای الهام‌بخش و ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی است که در آن تجاوز خفت‌بار آمریکا به طبس موجب فروپاشی هیمنه پوشالی شیطان بزرگ شد. این بیانیه می‌افزاید: این حادثه تاریخی که طی آن عملیات نظامی متجاوزین آمریکایی به ایران که به بهانه آزادی دیپلمات‌های جاسوس واشنگتن «که در حماسه 13 آبان‌ماه 58 گرفتار هوشمندی بصیرت و صلابت ملت ایران و دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره)شده بودند) رقم خورد از مصادیق اراده الهی و امدادهای غیبی خداوندی در حمایت از جبهه حق به شمار می‌رود که در صحرای طبس تجلی یافت، حادثه‌ای که با گذشت 35 سال هنوز سایه هراس و وحشت از رویارویی مستقیم با ایران اسلامی را در تفکر و عمل دولتمردان آمریکا حاکم ساخته است. در ادامه این بیانیه با اشاره به مقاومت و ایستادگی شگفت‌انگیز ملت ایران درعرصه‌های مختلف خصومت‌ورزی آمریکا و متحدان کاخ سفید علیه انقلاب و نظام اسلامی تصریح شده است: ابعاد و عمق راهبردی مقاومت ملی ایرانیان در مصاف با توطئه‌های زنجیره‌ای شیطان بزرگ و هم پیمانان کاخ سفید که در هر مقطعی به گونه‌ای معنادار ظاهر شده است امروز الگوی جوامع و ملل مستقل، آزاده و استکبارستیز شده است که بروز آن را می‌توان در جغرافیای مقاومت اسلامی و بیداری اسلامی مشاهده کرد. این بیانیه تأکید کرده است تردیدی نیست ستاره بخت نظام سلطه و استکبار برای مقابله با امواج بیداری جامعه جهانی در حال افول است و به سردمداران رژیم مستکبر و مزور آمریکا این پیام را می‌دهد که با حربه تحریم، تهدید، تجاوز و به کارگیری سیاست‌های فریبنده دیگر قادر به اسارت ملت‌ها و غارت منابع آنان نخواهد بود. این بیانیه آمریکا را همچنان دشمن شماره یک انقلاب و ملت ایران معرفی و با تأکید بر ضرورت تداوم مقاومت هوشمندانه و آرمانی برابر سیاست‌های ظالمانه و ضد ایرانی هیأت حاکمه ایالات متحده خاطرنشان کرده است یادآوری فرجام توطئه تجاوز نظامی به طبس این حقیقت را برای آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن آشکار می‌سازد که گزینه‌های دشمنی علیه انقلاب اسلامی و ملت مؤمن و انقلابی ایران از جمله گزینه نظامی و اندیشیدن به یک مصاف سخت و رو در رو برابر جبهه‌ای که از الطاف و امدادهای خداوندی، رهبری حکیم و دوراندیش، اقتدار دفاعی و نیروهای مسلح مقتدر، سلحشور، مدافع و آماده بهره‌مند است غلتیدن در گودال آتش و جهنمی است که برای در بر گرفتن متجاوزین به میهن اسلامی افروخته شده است. این بیانیه در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمد منتظر قائم فرمانده دلاور و شجاع سپاه یزد و تعدادی از پاسداران انقلاب اسلامی که در جریان خیانت بنی‌صدر در صحرای طبس به شهادت رسیدند، تأکید کرد: تسخیر لانه جاسوسی و شکست حادثه طبس از حقایق انکارناپذیر و همیشه جاری در حافظه تاریخی ملت ایران و نمونه‌هایی از سیاهه دشمنی آمریکا علیه این کشور بوده و بازنمایی آن نشان می‌دهد رژیم حلیه‌گر آمریکا همواره رژیمی پیمان‌شکن و غیرقابل اعتماد است که به دلیل خوی تجاوزگری و استکبار ذاتی مهمترین مانع صلح و امنیت پایدار جهانی به شمار می‌رود.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پیام تشكر و قدرداني رهبر انقلاب اسلامي ...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه در دیدار جمعی از فرماندهان، کارکنان و خانواده‌های شهدای ارتش، نیروهای مسلح را به حفظ و تقویت ، بصیرت  و جهت‌گیری‌های دینی و انقلابی و افزایش توان دفاعی و تسلیحاتی و آمادگی روحی توصیه‌ی مؤکد کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه تهدیدی برای منطقه و کشورهای همسایه نبوده و نخواهد بود اما در برابر هر گونه تعرضی کاملا مقتدرانه عمل خواهد کرد.

فرمانده‌ی کل قوا خطاب به نیروهای مسلح گفتند: همه دستگاه‌ها اعم از وزارت دفاع تا ارتش و سپاه باید آمادگی‌های نظامی و دفاعی و سازماندهی‌های رزمی و آمادگی‌های روحی خود را روزبه‌روز افزایش دهند و این به منزله‌ی یک دستورالعمل رسمی است.

ضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به افسانه‌سازی جعلی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و برخی کشورهای دنباله‌رو آنها در خصوص تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، و تهدید جلوه دادن جمهوری اسلامی، افزودند: امروز بزرگترین تهدید برای جهان و منطقه، آمریکا و و رژیم صهیونیستیهستند که بدون هیچ مهاری و بدون پایبندی به مبانی و موازین وجدانی و دینی در هر نقطه‌ای که لازم بدانند دخالت می‌کنند و کشتار به راه می‌اندازند.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: سه شنبه 1 ارديبهشت 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

ناوهای جنگی، چندین ماه بر روی آب شناور هستند. در دل این کشتی‌های شناور زندگی روزمره جاری است.

افرادی که در این ناوبرهای جنگی شاغل‌اند، زندگی متفاوتی با سایر افراد دارند. این تفاوت به‌دلیل تغییر سبک زندگی آن‌ها در پی شغل‌اشان است؛ چند ماه روی آب و چند ماه روی خشکی.

تصاویر زیر که ناوگروه سی‌و‌سوم نیروی دریایی ارتش را نشان می‌دهد، توسط مهدی مریزاد و در خبرگزاری فارس ثبت شده است. این تصاویر بخشی از زندگی روال و کارهای روزمره افراد در این ناوبرها را به نمایش می‌گذارد. 









































نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: یک شنبه 16 فروردين 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معدود کشورهایی در جهان از توانایی ساخت تجهیزات دریایی برخوردار هستند اما جمهوری اسلامی ایران، پتانسیل خوبی را در ساخت تجهیزات دریایی به دست آورده و قطعاً حرکت و نگاه جمهوری اسلامی به آینده است .

 المدمرة دماوند

 

الحاق ناوشکن دماوند، انقلاب بزرگی در عرصه حضور ایران در دریای خزر و نشان از اقتدار و صلابت نیروی دریایی جمهوری اسلامی نظامی ایران است. این ناوشکن از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم های  پیچیده دفاعی برخوردار است و نشان داد که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بدون نیاز به کشورهای فرا منطقه ای، قادر به برقراری امنیت در خزر، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است.

خط تولید ناوشکن از اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی راه اندازی و سازه این ناوشکن سال 91 تکمیل و به آب انداخته شد. این ناوشکن با حدود 100 متر طول و بیش از یک هزار و 300 تن وزن، همان نمونه پیشرفته تر ناوشکن جماران است؛ این ناوشکن نسبت به نمونه مشابه یعنی ناوشکن جماران، دارای طول بیشتر، وزن کمتر و قابلیت های فزون تری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاکی بالاتری است.
این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح به سامانه موشکی کروز دریایی، اژدرافکن، سامانه های توپ 40 و 76 میلیمتری، سامانه های پردازش راداری، رادارهای  تاکتیکی سطحی و هوایی و مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و مانند جماران 1 قابلیت حمل بالگرد را دارد.
به کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده ها و موشک های کروز، به کارگیری سامانه پایش و سیستم رانش با توان بالا جهت تأمین سرعت بهینه شناور از توانمندی های این شناور است.
بومی سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، دستگاه کاشف زیر دریایی به وسیله امواج صوتی (سونار) فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه های مخابرات داخلی و غیره از دیگر ویژگی های ناوشکن دماوند اعلام شده که مجموعه این تجهیزات به صورت بومی در سازمان های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است. طبق اعلام مقام های نظامی کشورمان، هزینه ساخت این موج شکن، یک چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.
بر اساس اعلام مقام های مسؤول، این ناوشکن از نظر طراحی و ساخت کاملا بومی بوده و با همکاری نزدیک حدود 400 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی در داخل ساخته شده و از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم های پیچیده دفاعی و رهگیری برخوردار است.

با آماده شدن این ناوشکن، دریادلان ناوگان شمال نیروی دریایی جمهوری اسلامی در خزر به شناوری به عظمت و قدرت و پایداری دماوند مجهز شده اند تا نمادی بر سربلندی هرچه بیشتر ارتش ایران باشد.دریای خزر از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری های  ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود.
خزر یک هزار و 200 کیلومتر طول و بین 220 تا 550 کیلومتر پهنا و شش هزار و 500 کیلومتر محیط دارد که 657 کیلومتر آن جزو سواحل ایران، 820 کیلومتر سواحل جمهوری آذربایجان، یک هزار و 476 کیلومتر سواحل روسیه، یک هزار و 647 کیلومتر سواحل  ترکمنستان و یک هزار و 900 کیلومتر سواحل قزاقستان است.
دریای خزر قرار است مسیر ترانزیت شمال اروپا و آسیا با جنوب قرار گرفته و یکی از مسیرهای کریدور شمال -جنوب باشد. این دریاچه هم چنین از طریق رود ولگا و کانال ولگا - دن به آبهای آزاد متصل شده است.
پژوهش ها نشان می دهد حجم ذخایر تخمین زده شده نفتی در دریای خزر حدوداً برابر با 50 میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی تأیید شده هم برابر با 257 هزار میلیارد فوت مکعب بوده است که این ارقام چهار درصد از ذخایر گاز و نفت دنیا را تشکیل می دهد.
پیش بینی می شود با ادامه فعالیت های اکتشافی، ظرفیت بهره برداری نفت این منطقه 184 میلیارد بشکه و ظرفیت برداشت گاز از آن هم 293 هزار میلیارد فوت مکعب افزوده شود. هم چنین 90 درصد خاویار جهان از این دریا صید می شود. سواحل دریای خزر در ایران نیز در حوزه سرزمینی استان های گلستان، گیلان و مازندران قرار گرفته است.

 ویژگی های ناوشکن دماوند 
ناوشکن دماوند دارای ویژگی های اساسی در مقایسه با جماران یک است، نخستین ویژگی آن است که این ناوشکن از نظر ساختار، دارای سازه ای متفاوت بوده به صورتی که از آخرین فناوری محاسبات و قدرت ساخت و سازه برخوردار است.
دومین ویژگی، سرعت و قدرت تحرک و مانورپذیری ناوشکن جماران 2 است، این ناوشکن به خاطر مکانیزم و مشخصات فنی در سامانه رانش، دارای سرعت و قدرت مانور بیشتر است.
ویژگی سوم آن است که این ناوشکن به فناوری روز مجهز و تمام سیستم های آن دیجیتالی است و سیستم دفاع و مراقبت از خود را با توجه به سیستم های راداری پیشرفته داراست که در نوع خود بی نظیر است، به صورتی که دارای  پایداری، برد و قدرت کشف و شناسایی اهداف بالاتر است.
ویژگی چهارم مجهز شدن آن به سامانه مدیریت نبرد است، در اتاق عملیات این شناور کل منطقه از زیر سطح و اعماق دریا، در آسمان حوزه مأموریت و محیط سطح آب، شعاع عملیاتی آن قابل مشاهده است؛ این سیستم نرم افزاری و سخت افزاری کاملاً پیشرفته به سیستم فرماندهی ناو کمک می کند تا بتواند اهداف مشخصی را شناسایی و در مواردی که نیاز باشد از آن استفاده کند، سیستم سلاح و مراقبت دیدبانی به صورت تجمیعی نمایش داده می شود و به فرمانده کمک می کند تا بتواند بهترین تصمیم را برای اقدام در آن واحد اتخاذ کند.
پنجمین ویژگی هم، بومی و به روز بودن اکثر سامانه های سلاح، ناوبری، مخابراتی و سیستم های دیدبانی و مراقبتی  این شناور است.
مقام معظم رهبری در بهمن ماه 89 که ناوشکن جماران 1 به آب انداخته شد، فرمودند: «ان شاءالله جماران 2 و 3 و 4 بهتر و با کیفیت تر خواهند بود و زودتر به آب انداخته خواهند شد».
این ناوشکن از تجهیزات و قابلیت های افزون تری نسبت به جماران برخوردار بوده و در رده ناوشکن (ناومحافظ) طبقه بندی شده و قابلیت درگیری با اهداف سطحی، زیرسطحی و هوایی را با سامانه های توپخانه ای، موشک ها و اژدر داشته و توانایی پذیرش بالگرد را در عرشه اصلی خود دارد.
یکی از مهم ترین تجهیزات نصب شده روی این ناوشکن، رادار عصر است. رادار عصر، نخستین رادار سه بُعدی آرایه فازی ایران است، این  رادار قادر است اهداف را تا شعاع 200 کیلومتری کشف کند. از مهم ترین ویژگی های این  رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی، توانایی رهگیری 100 هدف به صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک است.
این  رادار که توسط متخصصان کشورمان و به صورت کاملاً بومی تولید شده است، پیشتر و در سال 92 رسماً رونمایی  شده بود. نصب این  رادار روی ناوشکن دماوند، یکی از ویژگی های منحصر به فرد دماوند است.
ناوشکن دماوند توسط کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با همکاری حدود 700 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و تولید کنندگان و صنایع ایرانی ساخته شده است، نمونه نخست این کلاس از ناوشکن در جنوب ایران با عنوان ناوشکن جماران به ناوگان آب های نیلگون خلیج فارس پیوسته است.
افزوده شدن این ناو قدرتمند با به روزترین سامانه های بومی به سه ناوچه رده پیکان در ناوگان شمال نیروی دریایی  ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در ارتقای توان رزمی و البته بازدارندگی چندمنظوره این نیرو در آبهای بزرگترین دریاچه جهان دارد.
معدود کشورهایی در جهان از توانایی ساخت تجهیزات دریایی برخوردار هستند اما جمهوری اسلامی ایران، پتانسیل خوبی را در ساخت تجهیزات دریایی به دست آورده و قطعاً حرکت و نگاه جمهوری اسلامی به آینده است و در آینده دستاوردهای ارزشمند دیگری نیز رونمایی می شود.

 موشک سومار، افتخاری دیگر

سامانه موشکی کروز برد بلند زمینی سومار به همت متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی  و ساخته شده است.طراحی و ساخت این سلاح که از فناوری های پیچیده و نوین در حوزه های ناوبری، پیش رانش و سازه برخوردار است، گامی بلند در ارتقاء توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. این موشک ها توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را دارد و با توجه به قابلیت های تاکتیک پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می تواند در هر شرایطی اهداف موردنظر را منهدم کند.

بدون تردید این دستاوردهای مهم که ناشی از رویکرد تحقیق، نوآوری، توسعه و تولید بر مبنای نیاز نیروهای مسلح صورت گرفته است، ضمن توانمندسازی نیروهای مسلح، گام مؤثری برای افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی مؤثر محسوب می شود. جمهوری اسلامی ایران به حکم عقل و منطق، روزبه روز به توان دفاعی برای تأمین امنیت ملی و دفاع از منابع ملی خود می افزاید و در این مسیر از کسی اجازه نمی گیرد.

رونمایی از موشک کروز زمینی «سومار» بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت.در همین رابطه، شبکه خبری راشاتودی با اشاره به قابلیت های این موشک، نوشته است که رونمایی از سومار، «موجب واکنش هراسان اسرائیل که در مجاورت» ایران قرار دارد، شد.پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی نوشته است که رونمایی از این موشک «رسانه های اسرائیلی را برانگیخت»، که گزارش کردند تهران برای اولین بار علنا از چنین سلاحی رونمایی کرد.
راشاتودی می افزاید: جمهوری اسلامی ایران که به دنبال تقویت توان بخش دفاعی خود است، در سال های اخیر، به صورت مداوم تسلیحات پیشرفته جدیدی را آزمایش کرده است.
این شبکه با اشاره به برخی از موارد آزمایش های تسلیحاتی ایران، ازجمله مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی، نوشته است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، زرادخانه پیشرفته ای از موشک در اختیار دارد که برد آن ها به اسرائیل و پایگاه های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه می رسد.
آنطور که نیروی هوایی ایران ماه گذشته اعلام کرد، تهران هم چنین قصد دارد میزان تولید پهپادهای خود را نیز افزایش دهد.
روزنامه صهیونیستی  هاآرتص، رونمایی از این موشک را غیرمعمول خوانده و نوشته است که سومار، «بسیار شبیه» خا-55 با برد 2500 کیلومتر است. این امر ایرانی ها را قادر می سازد تا اهدافی نه فقط در خاورمیانه، بلکه در شرق و جنوب اروپا را هدف قرار دهند. پیش از این هم گزارش هایی از تلاش ایرانی ها برای ساخت موشک های کروز منتشر شده بود، اما این اولین بار است که آن ها علنا از چنین سلاحی رونمایی می کنند.
در بخش دیگری از گزارش  هاآرتص آمده است: موشکی که در تهران از آن رونمایی شد، از لحاظ ظاهری مشابه خا-55 است و روی آن بوستری تعبیه شده که آن را قادر می سازد تا از روی دریا یا خشکی شلیک شود. از آنجا که نمونه اصلی روسی این موشک ها، از روی بمب افکن شلیک می شوند، نیازی به بوستر علاوه بر موتور جت ندارند.
تال اینبار رئیس مرکز فضا و پهپاد مؤسسه مطالعات راهبردی هوا و فضا فیشر هرتزلیا با بیان این که زمان رونمایی از این موشک «بسیار غافلگیرکننده» است، به  هاآرتص گفته است که این موشک می تواند بخش های بزرگی از اروپا را زیر برد خود داشته باشد.
وی هم چنین گفت: ایران سال هاست که در حال توسعه سری موشک های شهاب است. برای آن ها معقول است که همزمان موشک های کروز را هم توسعه دهند. اینبار افزود: مخفی کردن موشک های کروز ساده تر است. آن ها کوچکتر هستند، قابلیت حمل بیشتری دارند و می توان آن ها را از زمین، زیردریایی، بمب افکن و حتی کشتی های  تجاری تغییر کاربری داده شده، شلیک کرد.
هاآرتص در ادامه نوشته است: موشک های کروز در سرعت کمتر از صوت حرکت می کنند، همین امر زدن آن ها را ساده تر می کند، اما از آنجا که اندازه آن ها نسبتا کوچک است و می توانند در ارتفاع پائین حرکت کنند، شناسایی آن ها دشوار است.
خبرگزاری ریانووستی روسیه هم، با انتشار خبر پرده برداری از این موشک به دستاوردهای نظامی سال های  اخیر ایران اشاره کرده و نوشته است که تهران اکنون در تولید تجهیزات دفاعی مورد نیاز، خودکفا شده است.
این خبرگزاری روسی، در این رابطه نوشته است: جمهوری اسلامی از نمونه ای کاملا بومی از موشک های کروز برد بلند را رونمایی کرد. نووستی با اشاره به قابلیت های اعلام شده برای موشک سومار، نوشته است: در سال های اخیر، ایران دستاوردهای بزرگی در حوزه دفاعی داشته و در تولید تجهیزات و سامانه های نظامی مورد نیاز، به خودکفایی رسیده است.

 

 

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 22 اسفند 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی 

 فرمانده قرار‌گاه پدافند‌ هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران از رونمایی پروژه موشکی برد بلند" تلاش۳" همزمان با ۲۹ فروردین‌ماه خبر داد. 

 امیر سرتیپ ستاد فرزاد اسماعیلی شب گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در دانشگاه دامغان اظهار داشت: همزمان با 29 فروردین‌ماه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی ارتش کشورمان، پروژه " تلاش3" با برد موشکی بالا و متصل به سامانه "اس200" رونمایی می‌شود.

فرمانده قرار‌گاه پدافند‌هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آزمایش موفق برد کوتاه و برد متوسط این سامانه موشکی در گذشته، تصریح کرد: برد بالای این سامانه قدرتمند موشکی التهاب بزرگی برای دشمنان ایران اسلامی خواهد بود.

وی افزود: به‌لطف خداوند بعد از تفکیک و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی، وضعیت دفاع هوایی کشور با انسجام نیروهای ارتش، سپاه و بسیج مردمی ارتقای چشمگیری داشته و امروز در بیش از سه‌هزار و 600 نقطه کشور گسترش یافته است که درصددیم نقاط استقرار دلاوران پدافند هوایی کشور را به پنج‌هزار نقطه افزایش دهیم.

فرزاد اسماعیلی خاطر‌نشان کرد: به‌دنبال آن هستیم که نقطه نفوذی برای ورود هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین دشمن و اشکال مختلف حملات هوایی احتمالی در آینده که متصور هست، باقی نگذاریم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور، ایجاد پیوند و ارتباط منسجم با مراکز دانشگاهی کشور را از مهمترین اهداف این قرار‌گاه برشمرد و گفت: بخش قابل توجهی از پیشرفت‌های امروز صنایع دفاعی و ایستادگی کشور در برابر دشمنان حاصل پتانسیل موجود در دانشگاه‌ها و دانشجویان ایران اسلامی است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های متعدد نظری و تحقیقاتی قرار‌گاه پدافند‌ هوایی خاتم الانبیا(ص) با اکثر دانشگاه‌های معتبر کشور، اظهار داشت: امیدواریم تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه دامغان نیز در بخش پدافند عامل و غیرعامل در بخش‌های نظری و صنعتی منعقد کنیم و این مرکز و دانشجویان پویای آن نیز همچون سایر دانشگاه‌های ایران اسلامی در حوزه دفاع هوایی گام‌های رو به جلو و مثبتی را بردارند.

اسماعیلی تصریح کرد: همه دانشجویان و جوانان ایرانی عاشق خدمت به میهن و نظام اسلامی‌شان هستند، اما در صورت ارائه طرح‌ها و پروژه‌های کاربردی در حوزه دفاع هوایی، به جمع همرزمان ما می‌پیوندند و با توجه به نوع پروژه و زمانی که صرف آن می‌شود در کاهش مدت زمان خدمت سربازی آنان مؤثر است.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: شنبه 16 اسفند 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

http://aja.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=cc2b4729-625a-41f6-95d8-a1c008820be3

خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) با انعکاس پهلوگرفتن ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر جاکارتا پایتخت اندونزی، ورود این ناوگره به اندونزی را نشانه دوستی دو کشور دانست.

آنتارا نوشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای ورود ناوگروه خود، جمهوری اندونزی را به عنوان یکی از کشورهای مورد بازدید انتخاب کرد، چون اندونزی یک کشور دوست برای جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش آنتارا، ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش ایران متشکل از ناو رزمی نقدی و ناو تدارکاتی بندرعباس است که در پایانه "تانجونگ پریوک" جاکارتا پهلو گرفت. این دومین حضور ناوهای نیروی دریایی ایران در اندونزی و نخستین حضور نیروی دریایی ایران در جاکارتا است.

خبرگزاری رسمی اندونزی با اشاره به حضور نخستین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهه 80 در اندونزی، نوشت: ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش ایران از بندرعباس در ایران ماموریت عملیاتی و آموزشی خود را آغاز کرد.

آنتارا که پهلوگرفتن ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران در جاکارتا را در صفحه نخست تارنمای خود به همراه عکس منعکس کرده است، نوشت: این ناوگروه قبل از ورود به اندونزی با عبور از خلیج عدن و انجام عملیات مبارزه با دزدان دریایی، از دو کشور هند و سریلانکا نیز دیدار دوستانه داشت.

براساس این گزارش، ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش روز گذشته در ادامه برنامه خود برای حضور در آب های بین المللی وارد بندر جاکارتا شد. این ناوگروه شامل تعدادی از دانشجویان دانشگاه نیروی دریایی است که سه روز در جاکارتا خواهند بود.

آنتارا تاکید کرد ماموریت ناو رزمی ارتش ایران "انتقال پیام صلح و انجام عملیات مبارزه با دزدان دریایی و حفظ امنیت کشتی های تجاری ایران و دیگر کشورها در آب های بین المللی" است.

این خبرگزاری همچنین در این گزارش به دیدار دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از اندونزی در سال 2013 میلادی و مذاکره با فرمانده وقت نیروی دریایی اندونزی اشاره کرد.

آدمیرال مارستیو، رئیس وقت ستاد نیروی دریایی اندونزی دو سال پیش در دیدار با فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواستار بازدید ناوگروه های ایرانی از اندونزی شد و امیر دریادار سیاری نیز قول اعزام ناوگروه را برای سال های آینده داده بود و متقابلا از رئیس وقت ستاد نیروی دریایی اندونزی و ناوهای اندونزی برای بازدید از ایران دعوت کرد.

آنتارا با اشاره به تجربه بالای نیروی دریایی ارتش ایران، نوشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تجربه های بسیار با ارزشی از هشت سال جنگ که به وسیله رژیم صدام حسین به ایران تحمیل شد، دارد.

خبرگزاری رسمی اندونزی، نوشت: نیروی دریایی ارتش ایران همچنین عملیات هایی برای مقابله با دزدان دریایی انجام داده و آماده به اشتراک گذاشتن تجربه ارزشمند خود با کشورهای دوست مانند جمهوری اندونزی است

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: شنبه 9 اسفند 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 
 
سقوط مرگبار بالگرد نیروی هوایی ارتش با سه سرنشین
فرماندار شهرستان شمیرانات از سقوط یک فروند بالگرد در منطقه دربند خبر داد و گفت: در این حادثه سه نفر کشته شدند.
 
این بالگرد متعلق به نیروی هوایی ارتش بوده است افزود: ظاهرا بدی هوا علت سقوط این بالگرد بود.

وی گفت: این حادثه در کنار امامزاده ابراهیم در روستای پس قلعه دربند اتفاق افتاده است.

 

 نیروهای هلال احمر و اورژانس در محل حاضر هستند.

فرماندار شمیرانات افزود: دلایل بیشتر حادثه در دست بررسی است.

 

 

   

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 8 اسفند 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 اسوشیتدپرس: شناورهای سپاه ماکت ناوهواپیمابر آمریکایی را هدف قرار دادند/ جروزالم‌پست: نیروهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز تمرین نظامی کردند +فیلم و تصاویر

 

رزمایش سپاه پاسداران در تنگه هرمز بازتاب متفاوتی در میان خبرگزاری‌های منطقه و جهان به دنبال داشت.

 

در این رابطه خبرگزاری «اسوشیتدپرس» نوشت: شناورهای سپاه ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی را هدف قرار دادند. 

 

در گزارش «اسوشیتدپرس» آمده که «تلویزیون ایران تصاویر مانور نظامی در تنگه هرمز را نشان داد که در این تصاویر شلیک چهار موشک را دیده ‌میشود که سه تا از آنها به ناو برخورد کرده است». 

 

 

اظهار نگرانی رسانه‌های بین‌المللی از هدف قرار گرفتن ناو آمریکایی

 

در این گزارش می‌خوانیم: «این مانور در نزدیکی تنگه هرمز انجام شده، تنگه‌ای که یک آبراه مهم بین‌المللی است که در آن یک پنجم ترانزیت نفتی جهان صورت می‌گیرد. این مانور در حالی انجام شده که مذاکرات هسته‌ای ایران در حال پیگیری است». 

 

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» و «خبرگزاری رویترز» هم از دیگر رسانه‌هایی بودند که به سرعت خبر رزمایش سپاه پاسداران و هدف قرار گرفتن ماکت ناو آمریکایی را بازتاب دادند.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 8 اسفند 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امیر اسماعیلی با رادار ۳ هزار کیلومتری «سپهر» می‌توانیم نفس دشمنان را در پایگاه‌هایشان رصد کنیم.

 امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به توانمندی راداری این قرارگاه اظهار داشت: ما در خصوص رادار سپهر هیچ گلوگاهی نداریم.

وی افزود: در همین راستا بالای 40درصد اقدامات استقراری هم به پایان رسیده و هیچ گره‌ای در کار نیست.

اسماعیلی تأکید کرد: این رادار در آینده با استقرار نهایی در شبکه یک پارچه پدافند هوایی قرار می‌گیرد و با برد 2500 تا 3000کیلومتر می‌توانیم نفس دشمن را در پایگاه‌های خودشان احساس کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاطرنشان کرد: با رادار سپهر ما دشمن را در دوردست هم رصد و هم مراقبت می‌کنیم و این شامل کشورها و هدف‌های تحت برد این رادار می‌شود.

اسماعیلی اظهار داشت: با برد بیش از 2500کیلومتری این رادار ما می‌توانیم نوعی دفاع در عمق داشته باشیم و از آسمان کشور پیش از ورود تهدیدات حفاظت کنیم.

«سپهر» یک رادار برد بلند است که اهداف رادار گریز با سطح مقطع بسیار پایین را کشف و قابلیت شناسسایی تمامی اهداف در ارتفاع پست، ارتفاع متوسط و ارتفاع بالا را دارد و اهداف ریز پرنده، موشکهای بالستیک و نیمه بالستیک و نیز موشکهای کروز به راحتی توسط این رادار کشف وشناسایی می شوند.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 1 اسفند 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ناوشکن جماران در 29بهمن93 5ساله شد : 

جماران، بعنوان اولین ناوشکن ایرانی 5 سال است که پرچم ایران در آبهای آزاد دنیا برافراشته و راه را برای ساخت دیگر شناورهای ایرانی باز کرده است.

روزهای پایانی بهمن ماه هرسال یادآور درخشش جوانان و متخصصان کشورمان در عرصه دریایی است. روزهایی که جمهوری اسلامی ایران نتیجه چندین سال تلاش و کوشش فرزندان خود را در حوزه ساخت شناورهای دریایی مشاهده کرد.

ناوشکن «جماران» بعنوان اولین ناوشکن بومی کشورمان و از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول این سه دهه، بهانه‌ای بود تا فرمانده معظم کل قوا در روز 29 بهمن ماه سال 88 شخصا با حضور در منطقه فرمان الحاق آن را صادر کنند.

این ناوشکن 94 متر طول و قریب 1500 تن وزن دارد و یک رادار پیشرفته نیز برای انجام هر چه بهتر ماموریتها، روی آن نصب شده است و می تواند با سرعت 30 گره دریایی حرکت کرده و 120 تا 140 پرسنل و خدمه نیز در آن فعالیت خواهند کرد.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 1 اسفند 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امیر دریادار حبیب الله سیاری در اولین همایش کیفیت و (ارتباط با مشتریان سازمان صنایع دریایی) افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع از هم جدا نبوده و هر دو بازوی قدرتمند کشور برای اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دریا هستند.

امیر سیاری ادامه داد: امروزه به همت متخصصان صنایع دریایی وزارت دفاع در ساخت تجهیزات اقدامات بسیار ارزنده ای صورت گرفته است و به روز ترین تجهیزات در اختیار نیروی دریایی قرار دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: صنایع دریایی وزارت دفاع به عنوان ضلع سوم اقتدار دریایی به روزترین تجهیزات را در اختیار نیروی دریایی قرار می دهد به طوری که در شمال اقیانوس هند و خلیج عدن که کشورهای مقتدر با تجهیزات بسیار قوی حضور دارند ایران را به عنوان یک کشور مقتدر دریایی پذیرفته اند.

امیر دریادار سیاری تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در سنگر خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی دوشادوش یکدیگر مجاهدت می کنند.

وی افزود: امروز دنیا نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک قدرت دریایی که در جهت منافع ملی و عقیدتی در کنترل و دفاع از آ ب ها و سواحل حضوری قدرتمند در آب های آزاد گام برمی دارد پذیرفته بنابرین لزوم ارتقای کیفیت تجهیزات و حرکت برمبنای علم و تولید دانش در این زمینه امری بدیهی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است، تصریح کرد: برای نیروی دریایی حضور در آب های آزاد بسیار مهم و استراتژیک بوده و هدف گذاری ما حضور مستمر است.

امیر سیاری افزود: یک نیروی دریایی کارآمد به داشتن تأسیسات ساحلی متناسب، نیروی انسانی متبحر، متعهد و با دانش و به کارگیری تجهیزات و ادوات نظامی پیشرفته وابسته است.

وی تاکید کرد: نیروی دریایی نمی تواند بدون داشتن یک صنعت دریایی قوی در دریا حضوری موفق داشته و به اهداف خود برسد.

امیر سیاری با اشاره به اهمیت دریای عمان و نوار سواحلی برای کشورمان اظهار داشت: فرماندهی معظم کل قوا، دریای عمان و سواحل آن را برای جمهوری اسلامی ایران به مثابه یک گنج و ذخیره می دانند بنابراین طبق تدابیر مقام معظم رهبری گسترش خط دفاعی در اقیانوس ها و توسعه و آبادانی سواحل مکران برای پیشرفت دریا محور کشور از اهداف اصلی و رئوس مسایل راهبردی ایران است و امروز هم همه مسوولان نسبت به این موضوع اهتمام ویژه ای دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه حفظ منافع و منابع جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان و شمال اقیانوس هند یک تکلیف مهم برای همه نیروهای مسلح است، تصریح کرد: حضور نیروی دریایی در دریای عمان و شمال اقیانوس هند مبنایی است برای حرکت بر ضد اهداف استعمارگران که از دیرباز برای تسلط بر ملل مختلف کنترل آب ها و آب راهه ها و دریاهای آن سرزمین را در دست گرفته اند و از تراکم جمعیت و آبادانی و توسعه بنادر و سواحل آن جلوگیری می کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: 80 درصد مردم جهان در کنار دریا یا حد اکثر در شعاع 200 کیلومتری از دریا زندگی می کنند.

امیر سیاری اضافه کرد: در حال حاضر 90 درصد واردات و صادرات جهانی از طریق دریا صورت می گیرد لذا می توان گفت امنیت دریایی برای تمام کشورها یک موضوع اساسی بوده که فقط در سایه اقتدار دریایی محقق می شود و این امر برای کشور ما نیز امری اجتناب ناپذیر است.

وی با مد نظر قرار دادن فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب که «منابع کشور در دریا را منابع راهبردی و کلانی می دانند»، خاطرنشان کرد: معظم له اقتدار دریایی را رمز استفاده از این منابع بیان می کنند بنابراین ناوگان نظامی قوی، ناوگان تجاری پویا و صنایع دریایی نیرومند مثلث اضلاع اقتدار دریایی را تشکیل می دهد.

 
نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

به دعوت رسمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه در صدر یک هیئت عالی‌رتبه دفاعی- نظامی فردا دوشنبه ۲۹ دی‌ماه به کشورمان سفر می‌کند.
به دعوت رسمی سردار سرتیپ پاسدار "حسین دهقان" وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، ارتشبد "سرگئی شویگو" وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه در صدر یک هیئت عالی‌رتبه دفاعی- نظامی فردا (دوشنبه ۲۹ دی‌ماه) به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کند.  

وزیر دفاع روسیه در این سفر با وزیر دفاع کشورمان دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو خواهد کرد.  

در این سفر همچنین سند همکاری‌های دفاعی-نظامی میان ایران و روسیه به امضاء وزرای دفاع دو کشور خواهد رسید.  

گفتنی است پیش از این نیز در سال۱۳۸۰ وزیر دفاع وقت روسیه (ایگور‌ سرگیف) به ایران سفر کرده بود.
نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: یک شنبه 28 دی 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کره شمالی
 
یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی گزارش داد که زیر دریایی های کره شمالی به موشک مجهز می شوند.

یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی موسوم به 38 North با اشاره به استقرار موشک های بالستیک مستقر در زمین کره شمالی از تجهیز زیر دریایی های این کشور به موشک پرده برداشت.

در همین رابطه وزارت دفاع کره‌ جنوبی با اشاره به توانایی پیونگ‌ یانگ برای هدف قرار دادن آمریکا با پیشرفت در زمینه فناوری موشکی گزارش داد که کره شمالی در تلاش برای کوچک‌ سازی کلاهک‌ های اتمی است که قابلیت نصب بر روی موشک را دارد.

وزارت دفاع کره جنوبی همچنین اعلام کرده است که کره شمالی شمار ارتش سایبری خود را به شش هزار نفر افزایش داده که این برآورد بسیار بیشتر از برآورد پیشین مبنی بر حضور سه هزار نیرو در ارتش سایبری این کشور است.

بر این اساس این اقدام کره شمالی در پی اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا ( همپیمان نزدیک کره جنوبی) برای اعمال تحریم های جدید علیه کره شمالی به اتهام حمله سایبری علیه شرکت سونی پیکچرز است، این درحالیست که پیونگ یانگ این مشارکت را رد کرده است.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 19 دی 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پهپاد یسیر جانشین فرمانده نزاجا تایید کرد

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت:‌ برخی از پهپادها از نوع پیشرفته یسیر بوده و بعضی نیز رعد ۸۵ بوده و ۲-۳ مدل دیگر هم انتحاری شده‌اند.

 امیر کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید سردار تقوی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از وضعیت امنیت عراق چیست، گفت: امنیت عراق انشاءالله خوب است. تا زمانی که ما امثال شهید تقوی و رزمندگان ولایی را داریم که با جان و سرشان فرمان مرجعیت را لبیک می‌گویند، وضعیت امنیت این کشور بهتر نیز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از نتایج رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) که در هفته گذشته در مرزهای جنوبی کشور برگزار شد، چیست؟ اظهار داشت: براساس رصد و مطالعاتی که ما پیرامون این رزمایش انجام داده‌ایم، فکر می‌کنم که بازتابی که در رسانه‌های بین‌المللی داشته ورای تصوری بود که ما از آن داشتیم و بازتاب بسیار خوبی داشته است. خودمان نیز اهدافی داشتیم که یکی از اهداف‌مان این بود که نه صدای حنجره ما، بلکه صدای رعشه موشک‌ها و مسیر موشک‌ها و گلوله‌هایمان به گوش دشمنان برسد که به لطف خدا رسید.

سرتیپ حیدری همچنین در تشریح 27 رسته تخصصی که در این رزمایش مشترک مورد آزمایش قرار گرفت، گفت: ما در این رزمایش هر 27 رسته را در یک صحرای بزرگ، خوب و منطبق با واقعیت‌های جنگی مورد آزمایش قرار دادیم و الحمدلله نتایج خوبی گرفتیم؛ البته بعضی جاها هم باید اصلاحاتی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که شما وضعیت استقرار ارتش در مرزهای غربی را چطور ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: ما نه تنها امروز بلکه همواره آمایش یگان‌های‌مان طوری است که در تمام عرصه‌های کشور دسترسی نزدیک داریم. گرچه ما ماموریت‌های خاصی در مرز خاصی نداریم اما به همه مرزها مشرف هستیم و آمایش سرزمینی در روی زمین به طوری است که به همه مرزها دسترسی بسیار نزدیک داریم.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره نوع پهپادهای انتحاری تست شده در رزمایش محمد رسول‌الله(ص)، گفت: برخی از این پهپادها از نوع پیشرفته یسیر بوده و بعضی نیز رعد 85 بوده و 2-3 مدل دیگر هم می‌توان گفت که به عنوان انتحاری می‌توان از آنها استفاده کرد که نتیجه خوبی هم گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: پهپادهای انتحاری ما به نوعی کروز هستند که به لطف خدا ساخته و پرداخته خودمان هستند. 

چند عکس از پهپاد یسیر

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: دو شنبه 15 دی 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رزمایش محمد رسول الله با شعار " نمایش اقتدار و صلح و دوستی پایدار"، در سایه وحدت اسلامی و منطقه ای " از امروز درمنطقه ای به وسعت دو میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا منتهی الیه جنوبی خلیج عدن آغاز شد. 

 

 رزمایش بزرگ ارتش با نام «محمد رسول‌الله(ص)» از صبح امروز چهارشنبه، با حضور بخش گسترده‌ای از یگان‌های زمینی، دریایی، هوایی و پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. این رزمایش با شعار «نمایش اقتدار و صلح و دوستی پایدار، در سایه وحدت اسلامی و منطقه ای» توسط نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران از امروز (پنجشنبه) به مدت شش روز در منطقه ای به وسعت دو میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا پایین خلیج عدن برگزار می شود.

در این رزمایش یگان های نیروی های زمینی و دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه و یگان های احتیاط بسیج دراستان سیستان و بلوچستان با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا حضور دارند.فرماندهان نیروهای شرکت کننده دراین رزمایش با حضور در محل عملیات ، بر آمادگی کامل برای اجرا تاکید کردند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت : یکی از اهداف رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص) ارتش ، انتقال تجربه به جوانان است. امیر سرتیپ پوردستان افزود : بخش عظیمی از فرماندهان این رزمایش کسانی هستند که سالهای دفاع مقدس را درک و جنگ اول و دوم خلیج فارس را تحلیل کرده اند و می خواهند دانسته های خود را در این رزمایش به جوانان منتقل کنند.

امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش
امیر پوردستان گفت: در این رزمایش سربازان ، درجه داران و فرماندهان در صحنه واقعی رزم قرار می گیرند و تلاش بر این است که سربازان بوی باروت را حس کنند و نحوه سنگر ساختن را یاد بگیرند و صدای صفیر گلوله را بشنوند  تا در صحنه واقعی  رزم ، توانمندی هایشان بالا برود.

وی با اشاره به روحیه بالای نیروهای نظامی برای شرکت در این رزمایش گفت : محیط رزمایش محیط سختی است و مشکلات خاص خود را دارد اما  روحیه سربازان ، درجه داران و افسران بسیار بالا است و با نشاط ، شادابی و طراوت و خوشحالی مشتاقند در این عرصه انجام وظیفه کنند و اقتدار خودشان را نشان دهند و قابلیت های خودشان را بالا ببرند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اقتدار جمهوری اسلامی ایران در رزمایش مشترک نیروهای زمینی، دریایی و هوایی ارتش و حمایت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با عنوان 'محمد رسول الله (ص)' به نمایش در خواهد آمد.

امیر دریادار حبیب الله سیاری افزود: در رزمایش محمد رسول الله (ص) اقتدار ایران در دریا، زمین ، زیر دریا و آسمان به نمایش درخواهد آمد.

دریادار سیاری در ادامه اظهار داشت: در این رزمایش انواع ناوها، ناوشکن ها، زیردریایی ها، موشک ها، هواپیماها، بالگردها و دیگر ادوات نیروی دریایی ارتش با هدف ارتقا توان رزمی این نیرو در بخش های مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این رزمایش به مدت شش روز براساس تهدیدات واقعی و با بکارگیری تجهیزات واقعی توسط قرارگاه ذوالفقار طرح ریزی و هدایت می شود.


تمرین رزمی بین نیروها افزایش توان مقابله با تهدیدات، نمایش اقتدار نیروهای مسلح، انتقال تجربه به فرماندهان جوان و آزمایش تجهیزات و دستاوردهای جدید از جمله اهداف این رزمایش است.

تمرین رزمی بین نیروها، افزایش توان مقابله با تهدیدات، نمایش اقتدار نیروهای مسلح، انتقال تجربه به فرماندهان جوان و آزمایش تجهیزات و دستاوردهای جدید از جمله اهداف این رزمایش هستند.

بر اساس اعلام فرماندهان ارتش، تمرین رزمی برای مقابله با تروریسم نیز بخشی از این رزمایش است اما اطلاعات آن به همراه بخش های دیگری از رزمایش رسانه ای نمی شود و در اسناد طبقه بندی شده ارتش باقی خواهد ماند.

متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در صورتیکه استفاده از سلاح ها و سامانه های پدافندی نیاز به نظارت داشته باشند، در این رزمایش حضور می یابند.

همچنین داورانی با نظر قرارگاه «ذوالفقار» در این رزمایش حضور پیدا می کنند و به ارزیابی عملکرد نیروهای حاضر در آن می پردازند.

نیروی زمینی با 27 رسته در منطقه ای به وسعت 43 هزار کیلومتر مربع آغاز کننده این رزمایش خواهد بود.

یگان های هوابرد، کلاه سبز و تیپ ویژه این نیرو در این رزمایش نقش آفرینی می کنند.

بنابر اعلام فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این نیرو دستاوردهای جدید خود را در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» استفاده خواهد کرد.

بالگرد ملی، توپ هویتزر، نفربر توپ دار، تانک های «ذوالفقار» و «صمصام»، انواع موشک ضد زره و ضد تانک، انواع سیستم های پدافندی و سلاح های «شاهر» و «اخگر» از جمله ادواتی هستند که توسط نیروی زمینی استفاده خواهند شد.

توان موشکی ایران اسلامی در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» با انواع پرتاب های موشک سطح به سطح، ساحل به دریا، زمین به هوا و هوا به سطح به نمایش گذاشته می شود.

از آنجا که منطقه رزمایش «محمد رسول الله(ص)» تا مدار 10 درجه یعنی پایین خلیج عدن است، ناوگروه ها و نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که جهت انجام ماموریت به آب های آزاد اعزام شده اند نیز در این رزمایش حضور دارند.

انواع ناوهای ایرانی، اژدرها، زیر دریایی ها، قایق ها، پهپادها و دیگر ادوات جنگی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش مورد استفاده قرار می گیرند.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، این رزمایش را حاوی پیام صلح برای کشورهای دوست دانست و گفت: بدنبال ارتقا توان رزمی و ارتقا صلح و دوستی هستیم.

امیر سرتیپ موسوی در کنفرانس خبری که بمنظور برگزاری رزمایش «محمدرسول الله(ص)» برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه، آرامش و امنیت در منطقه با کشورهای منطقه حاصل می شود، افزود: با حضور بیگانگان مخالفیم.

وی عنوان کرد: پیام رزمایش برای کشورهای همسو صلح و دوستی است، اما برای کسانی که افکار شیطانی دارند، پیام رزمایش این است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پیشاپیش ملت مقاوم و بزرگ ایران اسلامی از آرمان های مقدس ایران دفاع خواهند کرد.

امیر سرتیپ موسوی گفت: امروز دنیا دریافته که فشارها، تحریم ها و توطئه هایی که علیه ایران انجام می دهند، بر قدرت دفاعی ما تاثیری نداشته و این قدرت روز به روز بیشتر می شود. 

پیش از این بنا بود که این رزمایش تحت عنوان «ولایت 93» و با محوریت نیروی دریایی برگزار شود، اما براساس تصمیم ستادکل ارتش، تمام نیروها در این رزمایش حاضر شدند و نام آن نیز به «محمد رسول الله(ص)» تغییر کرد.

در این رزمایش، یگان های نیروی زمینی ارتش، نیروی دریایی ارتش، یگان های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه و یگان های احتیاط بسیج در استان سیستان وبلوچستان با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) شرکت می کنند.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 5 دی 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کره شمالی تهدید کرد در واکنش به اتهاماتی که آمریکا درباره سونی مطرح کرده آماده منفجر کردن کاخ سفید است.

خبرگزاری کی سی ان آی  به طور رسمی اعالام نمود کره شمالی آماده است: مردم و ارتش کاملا برای رویارویی با آمریکا در هر نقطه ای از جمله در جنگ سایبری و برای منفجر کردن برج و باروی آنها، آماده اند.

در پی هک شدن شرکت سونی و ممانعت از پخش فیلم "مصاحبه" آمریکا، کره شمالی را مسئول این کار دانسته است و این در حالی است که کره شمالی این اتهام را رد کرده و می گوید دلایل زیادی دارد که هک شرکت سونی توسط خود آمریکایی ها صورت گرفته است.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امیر شاهرخ شهرام اعلام کرد؛
اعلام حالت آماده باش/ اخطار ایران به هواپیماهای نیروهای فرامنطقه ای
سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی گفت: اخطارهایی طی روز گذشته و امروز و در چند نوبت به فعالیت هواپیماهای شناسایی نیروهای فرامنطقه ای در نزدیک اف آی آر مرزهای کشور داده شده است.
 
 

 قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی گفت: اخطارهایی طی روز گذشته و امروز و در چند نوبت به فعالیت هواپیماهای شناسایی نیروهای فرامنطقه ای در نزدیک اف آی آر مرزهای کشور داده شده است.

 

امیر شاهرخ شهرام این مطلب را قبل از شروع رزمایش مشترک محمد رسول الله (ص) اعلام کرد و افزود: تعدادی از این هواپیماها از نوع U2 بوده اند.


وی در بخش دیگری از سخنانش به رزمایش یاد شده اشاره کرد و گفت: بخشی از تجهیزات، سلاح ها و سامانه های موشکی و راداری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) متشکل از استعدادهای پدافندی نیروهای مسلح در منطقه رزمایش گسترش یافته و آماده اجرای مأموریت است.


بر اساس این گزارش، رزمایش مشترک محمد رسول الله با حضور نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش از چهارم تا دهم دی ماه برگزار می شود.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امیر شاهرخ شهرام اعلام کرد؛
اعلام حالت آماده باش/ اخطار ایران به هواپیماهای نیروهای فرامنطقه ای
سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی گفت: اخطارهایی طی روز گذشته و امروز و در چند نوبت به فعالیت هواپیماهای شناسایی نیروهای فرامنطقه ای در نزدیک اف آی آر مرزهای کشور داده شده است.
 
 

 قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی گفت: اخطارهایی طی روز گذشته و امروز و در چند نوبت به فعالیت هواپیماهای شناسایی نیروهای فرامنطقه ای در نزدیک اف آی آر مرزهای کشور داده شده است.

 

امیر شاهرخ شهرام این مطلب را قبل از شروع رزمایش مشترک محمد رسول الله (ص) اعلام کرد و افزود: تعدادی از این هواپیماها از نوع U2 بوده اند.


وی در بخش دیگری از سخنانش به رزمایش یاد شده اشاره کرد و گفت: بخشی از تجهیزات، سلاح ها و سامانه های موشکی و راداری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) متشکل از استعدادهای پدافندی نیروهای مسلح در منطقه رزمایش گسترش یافته و آماده اجرای مأموریت است.


بر اساس این گزارش، رزمایش مشترک محمد رسول الله با حضور نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش از چهارم تا دهم دی ماه برگزار می شود.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران از چهارم دی آغاز می شود

رزمایش بزرگ محمد رسول الله(ص) در منطقه‌ای به وسعت دو میلیون و200هزار کیلومتر مربع و معادل 850هزار مایل مربع با حضور یگان‌های نیروی دریایی، نیروی زمینی، نیروی هوایی، پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء و یگان‌های احتیاط بسیج و پایگاه‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران مستقر در محدوده رزمایش و طرح ریزی قرارگاه ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی با شعار"نمایش اقتدار، صلح و دوستی پایدار در سایه‌ وحدت اسلامی و منطقه‌ای" طی روزهای چهارم تا دهم دیماه 93 برگزار می‌شود.
 
امیر موسوی: پیام رزمایش برای کشورهای دوست، صلح و آرامش و تداوم دوستی است
 
جانشین فرمانده کل ارتش در نشست خبری که به منظور تشریح جزئیات این رزمایش برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا، در مورد پیام این رزمایش به کشورهای دوست و همسایه و کشورهای معاند با جمهوری اسلامی گفت: پیام این رزمایش برای کشورهای دوست، صلح و آرامش و تداوم دوستی است. اما برای کشورهایی که احیانا هنوز در فکرهای خود خوی استکباری علیه منافع جمهوری اسلامی دارند، این رزمایش حاوی این پیام است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پیشاپیش ملت مقاوم و بزرگ ایران با قدرت و توان بالای دفاعی از کیان جمهوری اسلامی ایران و منافع آن حمایت و دفاع خواهند کرد.
 
امیرسیاری: شناورهایی که در حال ماموریت در آب‌های بین‌المللی هستند تحت پوشش این رزمایش قرار خواهند گرفت
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران در مناطق عملیاتی و در مدار 10 درجه در بخش دریایی انجام خواهد شد. پیام‌هایی در خصوص این رزمایش به سایر کشورهای حاضر در محدوده رزمایش ابلاغ شده که به دلیل استفاده از تجهیزات و انواع موشک‌ها و اژدرها لازم است منطقه عملیاتی رزمایش را ترک کنند و این پیام مستمرا به آنها ابلاغ خواهد شد. در غیر این صورت مسئولیت هر گونه اتفاق بر عهده‌ی آنهاست.
 
سیاری خاطرنشان کرد: طبق قوانین بین‌المللی، کشورها مجاز به حضور در آب‌های جهان هستند. همچنان که جمهوری اسلامی ایران در این مناطق حضور دارند و در این مانور نیز همانطور که گفته شد در مدار 10 درجه و از شاخص سومالی و جنوب هندوستان را تحت پوشش قرار می‌دهد و به نوعی همه نیروهایی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در حال ماموریت در آب‌های بین‌المللی هستند تحت پوشش این رزمایش قرار خواهند گرفت و در آن شرکت خواهند کرد و در زمان‌بندی و برنامه‌های مدون و از پیش تعیین شده در صحنه رزمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.
 
امیر اسماعیلی: آسمان ایران امن‌ترین آسمان پروازی در خاورمیانه است
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش تاکید کرد: طبق اعلام سازمان‌های بین‌المللی حریم هوایی و آسمان جمهوری اسامی ایران امن‌ترین آسمان پروازی در خاورمیانه است و تمام پروازها در آسمان جمهوری اسلامی ایران تحت نظارت و رصد نیروهای جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش است.
 
وی ادامه داد: در طول رزمایش و نظر به استفاده از تجهیزات مختلف و موشک‌های هوا به هوا، زمین به هوا، و هوا به زمین در آن قرارگاه پدافند هوایی ارتش مسئولیت حفظ امنیت پروازهای عبوری از آسمان کشورمان را بر عهده دارد.
 
امیرحیدری: طراحی تاکتیک‌های جدید برای مقابله با تهدیدهای جدید توسط هوانیروز
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به پرسشی درباره‌ی نحوه حضور نیروی زمینی در این رزمایش اظهار کرد: ما تلاش داریم چابک‌سازی نیروی زمینی را در این همایش به نمایش بگذاریم. همچنین تلاش می‌کنیم دستاوردهای صنعتی نیروی زمینی در این رزمایش مورد آزمایش قرار گیرد. نیروی زمینی با 27 رسته و تخصص در این رزمایش حضور یافته که این رسته‌ها در قالب یک فرماندهی مقتدر توانمندی‌های خود را به منصه ظهور می‌رساند.
 
امیر حیدری همچنین با بیان این‌که «در هر دفاعی انتقال سریع نیرو به محل اهمیت زیادی دارد» خاطرنشان کرد:‌ تیپ 55 هوابرد را در کوتاه‌ترین زمان توسط ناوگان هوایی پای کار می‌آوریم. یگان‌های کلاه سبز و رسته‌های زرهی مطابق به تهدیدهای پیش رو همایش اقتدار خواهند داشت. همچنین نیروی زمینی رزمایش از پهپادهای بومی نیز استفاده می‌کند. هوانیروز در این رزمایش در فضای تهدیدات جدید تاکتیک‌های جدیدی را اجرا خواهد کرد.
 
امیر چیت فروش: حضور انواع جنگنده‌های نیروی هوایی و انواع موشک‌ها در رزمایش
سخنگوی نیروی هوایی ارتش اظهار کرد: بیش از 9 نوع هواپیمای شکاری، شکاری بمب افکن و انواع موشک‌ها را نیروی هوایی در این رزمایش آزمایش می‌کند.
 
وی در ادامه با بیان این‌که «کلیه پایگاه‌های نیروی هوایی در این رزمایش درگیر هستند» خاطرنشان کرد: این پایگاه‌ها به پشتیبانی از نیروهای رزمایش می‌پردازند. همچنین هواپیمای نیروی هوایی نقش نیروهای تهاجمی را نیز به عهده می‌گیرند تا پدافند هوایی آنها را شناسایی کند.
 
به گزارش ایسنا، ویژگی‌های رزمایش محمد رسول‌الله(ص) عبارت است از مشترک بودن و اقدام ارتش به عنوان یک مشت واحد، وسعت و گستردگی منطقه رزمایش، حضور تا مدار 10 درجه، تحکیم پیوند ارتش و مردم، انطباق عملیات با تهدیدات پیش بینی شده و رصد تهدیدها و تشکیل قرارگاه و رده‌های جوانان در کنار سایرقرارگاه‌ها.
 
ارزیابی کفایت طرح‌های پیش بینی شده، ارتقاء توان رزمی، تمرین اقدامات فرماندهی مشترک و ستادی، بررسی و نحوه‌ی عملکرد یگان‌های حاضر در رزمایش، شناسایی قوت‌ و ضعف‌های تاکتیک‌ها، آزمایش سامانه‌ها و تجهیزات و سلاح‌های جدید و انتقال واقعی‌تر تجربه به جوانان را می‌توان از اهداف برگزاری این رزمایش برشمرد.
 
رزمایش مشترک ارتش که به فرماندهی امیر عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش برگزار می‌شود، پیام صلح و دوستی ایران به کشورهای دوست و پیام اقتدار نظامی ایران را به کسانی مخابره می‌کند که همچنان چشم طمع به کیان ایران اسلامی دارند.

بندرعباس - ایرنا - فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رزمایش بزرگ محمد رسول الله(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با محوریت نیروی زمینی  در جنوب شرق کشور آغاز می شود.

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در جاسک افزود: این رزمایش با محوریت نیروی زمینی ارتش و در منطقه ای به وسعت دومیلیون و 200هزار مترمربع در استان های سیتان و بلوچستان، هرمزگان و آب های نیلگون مکران و اقیانوس هند برگزار می شود.

وی افزود: فرض تاکتیکی ما در این رزمایش این است که تهدید از جانب دشمن فرضی از دریا خودش را به سواحل نزدیک می کند و نیروی دریایی راهبردی مقاومت های جانانه انجام می دهد و در نهایت دشمن خود را به سواحل می رساند که با ضربات مهلک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی از هدف خود منصرف و عقب نشینی می کند.

وی که به منظور ارزیابی به منطقه عملیاتی رزمایش محمد رسول آلله (ص) در جاسک واقع در شرق هرمزگان سفر کرده، ادامه داد: اهدافی که ما در این رزمایش دنبال می کنیم انتقال تجربه به جوانان است.

امیر پوردستان تاکید کرد: بخش عظیمی از فرماندهانی که به عنوان مسوول در این رزمایش شرکت دارند، کسانی هستند که سال های دفاع مقدس را درک کرده و جنگ اول و دوم خلیج فارس را تحلیل کردند و دانسته های خودشان را در این رزمایش به فرماندهان جوان منتقل کنند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: پیام ما در این رزمایش به کشورهای منطقه پیام صلح و دوستی است و کشورهای منطقه این ظرفیت را دارند که بتوانند امنیت را برقرار کنند.

امیر سرتیپ پوردستان تصریح کرد: آنها که خیال خام تهدید و تجاوز را در سر دارند، بدانند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در زیر پرچم ولایت از اقتدار و توان بسیار بالایی برخوردار است و هرگونه تهدید را در زمین، هوا و دریا با قدرت پاسخ می دهد.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران روحیه سربازان و فرماندهان را خوب توصیف کرد و از مسوولان هرمزگان و مردم شهرستان جاسک که همکاری دارند، قدردانی کرد.

رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «محمد رسوال الله(ص)» از چهارم تا دهم دی ماه از شرق تنگه هرمز تا پایین تر از خلیج عدن در منطقه ای به وسعت دو میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع برگزار می شود

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 28 آذر 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اولین بار ناگفته‌ای درباره فرار داعش از نزدیکی مرزهای ایران به عمق خاک عراق را مطرح کرد، که در پی دریافت پیام تهدیدآمیز ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

به گزارش دفاع پرس ،امیر سرتیپ کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، در مراسم تحلیف و دانش‌آموختگی دانش‌آموزان امدادگر رزم که پیش از ظهر امروز در مرکز بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش برگزار شد، با اشاره به توانمندی ارتش در حراست از مرزهای کشور اظهار داشت: تروریست‌های داعش هنگامی که با حرکتی طوفنده تا ۵۰ الی ۶۰ کیلومتری مرزهای ما با هدف نفوذ به مرزهایمان پیش آمده بودند، وقتی که پیام ما را در این رابطه شنیدند که "اگر پا را جلوتر بگذارند پایشان را قلم خواهیم کرد" یکی پس از دیگری از شهرهای مرزی عراق گریخته و به عمق خاک عراق متواری شدند.

وی این امر را نشان‌دهنده توانمندی و اقتدار ارتش ولایتمدار دانست و افزود: امروز در همه مرزهای دریایی، زمینی و هوایی حضوری مقتدارانه داریم و هر تهدیدی را در نطفه خفه خواهیم کرد.

امیر حیدری با بیان اینکه امروز حضور هوشمندانه مرجعیت در عراق احساس می‌شود، افزود: هنگامی که تروریست‌های داعش در حال نفوذ به قلب عراق بودند، این حضور هوشمندانه مرجعیت بود که توانست مردم را علیه آن‌ها به صحنه آورده و جلوی متجاوزان را بگیرد؛ وگرنه اگر حاکمیت عراق این توانمندی را داشت از همان مراحل اولیه، اجازه اشغال موصل و دیالی را به آنان نمی‌داد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب تا به امروز گفت: بنده تحقیقا عرض می‌کنم اقتداری که امروز ایران اسلامی در طول تاریخ کشورمان بی نظیر است.

سرتیپ حیدری با طرح این سوال که شاخص‌های اقتدار ایران اسلامی از کجا نشأت گرفته است، تصریح کرد: امروز پنج کشور قدرت‌مند دنیا سر میز مذاکره با جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند و قصد دارند جلوی قدرتمند شدن بیش از پیش ما را بگیرند؛ اما ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های آنان حرف حق را می‌زند، که این نشان از اقتدار کشورمان در عرصه بین‌المللی دارد.

وی افزود: شاخص دوم که بیانگر اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی است این است که امروز بیش از ۱۵۲ رسانه تصویری و صوتی با زبان فارسی علیه موجودیت نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، تا این کشور را از مسیر رشد و تعالی باز دارند.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه امریکا می‌خواهد در بُعد نظامی و دفاعی قدم به قدم خود را به توانمندی‌های ما نزدیک کند، گفت: امریکا ناوهای هواپیمابر خود را به منطقه می‌آورد، و کشورهای اطراف ما را به فناوری‌های رزمی روز و سامانه‌های پدافندی مجهز می‌کند، زیرا از موشک‌های ما هراس دارد، و از ایران می‌ترسد.

امیر حیدری ادامه داد: دنیای غرب با راه‌اندازی پروژه ایران‌هراسی می‌خواهد چهره ناخوشایندی را از ایران به جهان نشان کند، این پروژه در پی اقتدار ما کلید زده شده است.

وی تأکید کرد: ما خوشحالیم که امریکایی‌ها به‌عنوان پرچمدار دشمنان ما، امکانات و پایگاه‌های نظامی خود را به ما نزدیک می‌کنند؛ چراکه این حرکت در وهله اول نشان از قدرت ماست و در وهله دوم باعث می‌شود که آن‌ها در تیررس ما قرار گیرند.

جانشین فرمانده نزاجا یادآور شد: اخیرا برخی از استراتژیست‌های غربی گفته‌اند "اگر روزی بخواهیم به ایران حمله کنیم قبل از آن باید چند کار را انجام دهیم؛ کار نخست این است که منافع خود را از تیررس موشکی جمهوری اسلامی خارج کرده و بعد اقدام به حمله کنیم"؛ که این مساله نشان از اقتدار جمهوری اسلامی در برابر دشمنان دارد.

سرتیپ حیدری با بیان اینکه کارشناسان نظامی براین باورند که بافت و شکل جغرافیایی و هارمونی می‌تواند از مؤلفه‌های قدرت یک کشور محسوب شود، اظهار داشت: باید دید که اقتدار امروز جمهوری اسلامی چگونه تولید شده است؛ زیرا پیش از انقلاب و در دوران قاجار نیز ما این شرایط جغرافیایی را داشتیم، اما در آن دوران صاحب این اقتدار نبودیم.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تأکید کرد: اقتدار امروز ما رهین وجود نورانی ولایت است که اگر این هدایت و رهبری الهی نبود، ما امروز شاهد این سطح از اقتدار در کشور نبودیم.     

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: چهار شنبه 26 آذر 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عکس جدیدی از حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدران انقلاب اسلامی در صف نماز رزمندگان عراقی منتشر شده است. 

این عکس به احتمال زیاد در جریان عملیات آزادسازی آمرلی گرفته شده است.

سردار سلیمانی در این عکس چفیه به گردن دارد و در کنار وی هادی العامری، رئیس سازمان عراقی بدر نشسته است.

پیش از این عکس دیگری از فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در منطقه عملیاتی آمرلی در شبکه های اجتماعی و رسانه های خبری منتشر شده بود.

دیروز نیز تصویری از سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در فضای مجازی منتشر شد که ادعا شده در آمرلی عراق گرفته شده و گفته میشود در عملیات شکستن محاصره آمرلی شخصا حضور داشتند .

 

 
نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

 

رهبر معظم انقلاب اخیراً در یکی از بیمارستانهای دولتی تهران مورد عمل جراحی پورستات قرار گرفت و خوشبختانه این عمل جراحی با موفقیت به انجام رسیده است و حال عمومی ایشان خوب می باشد. 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 شهريور 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

 

مير سرتيپ اسماعيلي در نشست خبري:

پدافند هوايي در بخش هوا و فضا به دفاع در عمق مي انديشد



به مناسبت دهم شهريور، روز پدافند هوايي، امير سرتيپ ستاد فرزاد اسماعيلي، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) ارتش با حضور در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي در نشست خبري ضمن پاسخ به سؤالات اصحاب رسانه به تشريح آخرين دستاوردها و توانمندي هاي پدافند هوايي كشور پرداخت.

 

به گزارش روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران،  سخنان امير سرتيپ اسماعيلي در نشست خبري ياد شده بدين شرح است:

پدافند هوايي در دهه 1330 در كشور ايران و تحت نظارت نيروي هوايي آن زمان با ورود يكسري از سامانه هاي وارد شده از بلوك غرب تشكيل مي شود. طبيعتا ماموريت پدافند هوايي آن زمان تا پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران فقط حفظ و صيانت از حريم هوايي پايگاه هاي شكاري نيروي هوايي بوده است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و شروع جنگ تحميلي، پدافند هوايي ماموريت ديگري پيدا كرد و آن قرارگرفتن در دره ها، دهليزها، معابر نفوذي و يا كوهستانهايي بود كه رژيم بعثي عراق به آن حمله ور شده بود. طبيعتا در فاصله پيروزي انقلاب اسلامي تا شروع جنگ و با توجه به شرايط و اوضاع آن زمان فرصت آنقدر نبود تا سيستم پدافندي بتواند خودش را پيدا كند و تاكتيك و تكنيك مناسبي در برابر مواجهه با دشمن داشته باشد. اما با همين اقدام سريع و به موقع، پدافند هوايي اين افتخار را داشت كه در 8 سال دفاع مقدس بالغ بر 700 فروند پرنده دشمن را ساقط نمايد كه حدود 80 فروند آن فقط در عمليات والفجر 8 منهدم شد كه در نوع خودش در تاريخ كم نظير بوده است. در خلال جنگ تحميلي پدافند هوايي علاوه بر حفظ حريم هوايي پايگاه هاي شكاري، ماموريتهاي تاكتيكي ديگري هم داشت و اين ماموريتها بنا به تدابير فرماندهان فقيد آن زمان پدافند بود و جايي ثبت و ضبط نشده و دستورالعمل خاصي نيز نداشت. و اما مقطع سوم پدافند هوايي، پدافند هوايي امروز است كه نشأت گرفته از جنگها و حملاتي است كه در امروز همگان شاهد آن هستيم. عمده تهديدات و حملات، حملات هوايي از دسته هواپيماهاي شكاري يا جنگنده ها و موشكهاي كروز، نيمه بالستيك و بالستيك هستند. اين نوع حملات به جهت سرعت و دقت بالا و حصول نتيجه به موقع براي كشورهايي كه قصد حمله به كشور هدف را دارند انجام مي شود. لذا با توجه به تهديدات روز، نياز حس شد كه يك ساختار دفاعي و پدافند هوايي منسجم و مستقل تشكيل شود تا بتواند دربرابر اين تهديدات بياستد. فرمانده معظم كل قوا هم در بياناتشان فرمودند: امروز پدافند هوايي در اولويت اول است. در دهم شهريورماه 1387 به فرمان تاريخي و تدبير حكيمانه فرمانده معظم كل قوا كه در حقيقت پيشنهاد فرمانده كل ارتش هم در كنار آن بود، بخش پدافند هوايي از نيروي هوايي ارتش تفكيك شد و قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) ارتش تشكيل گرديد. علت نامگذاري اين قرارگاه به جاي نيرو اين است كه نيرو فقط بايد از تجهيزات داخل خودش استفاده كند و در كنترل عملياتي قراردادن سيستم هاي ساير نيروها به او اين اجازه را نمي دهد مگر اينكه نيروي مشترك تشكيل شود. اما قرارگاه پدافند هوايي اين اختيارات به آن تفويض شده كه بتواند از كليه سيستم هاي پدافند هوايي موجود در كشور اعم از سامانه هاي راداري، پدافندي، موشكي، توپخانه، پرنده پروازي و غيره كه در ارتش و ساير قواي مسلح كشور مي باشد، استفاده نمايد.

 


مأموريت:
 چهار ماموريت كلي براي قرارگاه پدافند هوايي تعيين شده است:

ا- كشف: يعني هر آنچه پرنده پروازي در آسمان جمهوري اسلامي ايران است كشف شود. كشف توسط سيستم هاي راداري، سيستم هاي شنود الكترونيكي و سيستم هاي ديده باني بصري هوايي انجام مي شود.  

 

2- شناسايي: آنچه در فضاي آسمان كشور شناسايي شده آيا دوست است يا دشمن. اگر دوست است كه به مسير ادامه مي دهد و اگر خداي نكرده مظنون به تخاصم بود بايد قبل از ورود به مرزهاي كشور شناسايي و با آن برخورد قاطعانه صورت گيرد.

 

3- رهگيري هوايي: مسير كشف شده و شناسايي شده به عنوان دشمن بايد توسط هواپيماهاي طرح پدافند هوايي و يا توسط سامانه هاي موشكي برد بلند يا برد متوسط در قرارگاه پدافند هوايي و يا در ساير نيروها مثل پدافند هوايي سپاه پاسداران و يا توسط سامانه هاي توپخانه اي موجود در شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور رهگيري شود.

 

4- انهدام: از بين بردن پرنده هاي مهاجم رهگيري شده.

پدافند هوايي به جز اين ماموريتهايي كه برعهده دارد؛ ماموريتهاي ديگري نيز كه برخي از آنها با سازمان هواپيمايي كشور مشتركند را نيز برعهده دارد كه عبارتند از:

1-     مراقبت هوايي: ما در كشورمان مناطق حساس، حياتي و هسته اي داريم. مثل مراكز پتروشيمي، پالايشگاه ها، سدها كه منافع و ثروتهاي ملي هستند. همه آنها از بيش از 3600 نقطه در كشور توسط قرارگاه پدافند هوايي محافظت مي شوند. از طرفي گسترش پدافند هوايي بيشتر در مناطق صعب العبور و دورافتاده است كه بتوانيم دشمن را زودتر شناسايي و منهدم نماييم.

 

2-     مراقبت از هرگونه پرواز در ورود و خروج از كشور و مسيرهاي پرواز.

3-     كمك به هواپيماهاي در حال اضطرار.

4-     كمك به سوخت رساني هوايي و هدايت هواپيما در اين شرايط.

5-     اخطار هوايي: پروازهاي فرامنطقه اي اعم از هواپيماهاي شكاري و ...، دائم رصد مي شوند و اگر بخواهند به مرزهاي كشور نزديك گردند به آنها اخطار داده مي شود.

6-     طرح هاي ولايت: هنگامي كه مقام معظم رهبري قصد سفر به هريك از نقاط كشور را داشته باشند؛ اولين يگاني كه بايد همگام با نيروي انتظامي وارد عمل شود پدافند هوايي است.

7-     هماهنگي و پشتيباني از رزمايشهاي ساير نيروها: جهت حفظ حريم هوايي مناطق در حال برگزاري رزمايش اين هماهنگي ها صورت مي گيرد تا خداي نكرده اتفاقي برايشان نيافتد.

 


بازدارندگي:

ما مؤلفه هاي زيادي براي بازدارندگي داريم.1- اولين مؤلفه ما نيروي انساني است. نيروي انساني در قرارگاه پدافند هوايي به نوع خود بايد بتواند ديدگاه پدافندي داشته باشد، چون بايد در مناطقي خدمت كند كه هم دانش كار داشته باشد، هم دانشش را ارتقاء دهد و هم در محلي خدمت كند كه صعب العبور و سخت معيشت است. لذا نقطه اتكاي ما در بازدارندگي ايمان نيروي انساني ما است.

 

2- دومين مؤلفه بازدارندگي تجهيزات است. تجهيزات پدافند هوايي امروز غير عملياتي و يا زمينگير نيستند. ما به هيچ وجه نياز به واردات قطعاتي نداريم كه در خارج كشور توليد شده است. همه آنها را يا در صنايع دفاعي يا مراكز صنعتي و دانشگاهي و يا در مراكز جهاد خودكفايي پدافند هوايي توليد مي كنيم. تجهيزات ما هم به شكل بومي سازي و هم به شكل بهينه سازي شده آماده انجام مامريت ها هستند.

 

3- سومين مؤلفه ما در بازدارندگي روشها است. روشهاي ما در قرارگاه پدافند هوايي روشهاي تاكتيكي است با چابكي، چالاكي. در بخش عمليات، مناطق پدافند هوايي هركدام كه شامل 4 يا 5 استان كشور هستند خود به تنهايي يك قرارگاه پدافند هوايي بوده و از همه پتانسيل پدافند هوايي آن منطقه استفاده مي كنند. ما به دنبال يك پدافند هوايي چابك و چالاك هستيم كه زود ببينيم، زود منهدم كنيم و خودمان صدمه نبينيم. براي اين منظور ما تمرينات تاكتيكي خود را از سال گذشته شروع كرديم.

 


رزمايش:

 در اواخر مهر يا اوايل آبانماه سال جاري ما رزمايش بزرگ و سراسري را در سطح كشور با شركت كليه يگانهاي پدافند هوايي انجام خواهيم داد. هدف از برگزاري اين رزمايش آمادگي تجهيزات و نيروي انساني، تعامل بين همه سامانه ها و مديران پدافند هوايي در نيروهاي مسلح، شناخت نقاط آسيب پذير در پدافند هوايي و انجام لايه هاي تاكتيكي جديد مي باشد.

 


آموزش:

چهار ركن اساسي در قرارگاه پدافند هوايي در بخش آموزش رعايت مي شود:

 1- آموزش تكنيكي و تخصصي كه همان اصول علم تئوري است و در دانشگاه تدريس مي شود.

2- آموزشهاي فرهنگي و عقيدتي كه دركنار آموزشهاي تكنيكي براي ما بسيار مهم است.

3- آموزشهاي ايمني و امنيتي

4- آموزشهاي مديريتي و تاكتيكي كه حاصل تجارب پيشكسوتان و اساتيد حوزه دفاع است.

 


تحقيقات:

در بخش تحقيقات قرارگاه پدافند هوايي از سه ضلع يك مثلث شامل قرارگاه پدافند هوايي، صنايع دفاعي و دانشگاه ها استفاده مي كند. هم اكنون بالغ بر 250 نخبه دانشگاهي با ما همكاري دارند و در اين مسير موضوع بومي سازي و بهينه سازي تجهيزات پدافند هوايي را دنبال مي كنيم.

 


دستاوردها:

دستاوردهاي جديد قرارگاه پدافند هوايي بعد از تشكيل اين قرارگاه شامل:

1- سامانه فرماندهي و كنترل بومي كشور كه تقريبا 8 ماه از شروع توليد آن گذشته و 8 ماه ديگر نيز وارد چرخه پدافند هوايي كشور مي گردد و در شهريور سال 1392 ان شاء الله كليد خواهد خورد.

 

2- سامانه هاي راداري: رادارهاي پيشرفته و تاكتيكي شهاب، ثامن و مطلع كه قبلا قول بهره برداري از آنها داده شده بود با همكاري صنايع دفاعي هم اكنون در سامانه پدافند هوايي كشور در حال استفاده هستند و امروز مي توانيم اعلام كنيم قرارگاه پدافند هوايي تك فركانسي و تك طيفي نيست.

 

3- شنود الكترونيكي: در اين بخش سيستم پيشرفته و كم نظيري كه در خاورميانه نمونه آن وجود ندارد امروز در سايتهاي اطلاعات و شناسايي ما مستقر مي باشد.

4- ديده باني: در اين بخش ما منحصر به دوربين و استقرار نيرو در پست هاي ديده باني نيستيم بلكه سيستم راصد را نيز با همكاري صنايع دفاعي توليد كرديم كه اين سامانه ها همانند يك رادار حوزه محلي اطلاعات را براي ما ارسال مي كنند.

5- سامانه هاي موشكي: در اين بخش ما سامانه هاي موشكي اس 200 را در بخش كشف، مقابله با جنگ الكترونيكي و بخش موشكي ارتقاء داديم. سامانه هاي موشكي مرصاد و صياد هم با قابليت جنگ الكترونيك و انواع كشف و شناسايي و هدايت موشكي در مراكز پدافند هوايي هم اكنون به صورت عملياتي مستقر شده اند.

6- توپخانه ها: در اين بخش علاوه بر اورهال، سامانه ها را با توجه به تاكتيك هاي جديد تغيير داده ايم.

8-     سامانه هاي جنگ الكترونيك: قرارگاه پدافند هوايي با بهره گيري از دانش بومي سامانه هاي جنگ الكترونيك صباح و شاهد را توليد نموده است كه علاوه بر شبيه سازي در ميادين نبرد همسو با تهديدات جديد، دفاع الكترونيك در برابر جنگ الكترونيك دشمن را با قدرت انجام خواهند داد.

9-     طرح نور ولايت يك و طرح جامع پدافند هوايي كه سال گذشته خبرش را داده بوديم يعني چگونه جنگيدن، چگونه دفاع كردن و از چه تجهيزاتي استفاده كردن؛ با تصويب فرمانده معظم كل قوا در حال اجرا و تكميل مي باشد. ما اين طرح را به عنوان چراق راه داريم و با آن همه سامانه هاي پدافندي كشور را كنترل و هدايت خواهيم كرد.

 


تهديدات:

امروز پدافند هوايي با اقتدار در برابر هرگونه تهديد در حوزه پدافند هوايي ايستاده كه نمونه آن برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در امنيت كامل بود. پدافند هوايي در بخش هوا و فضا به دفاع در عمق مي انديشد. زماني مي توانيم معني بازدارندگي را تعميق بدهيم كه بدانيم از چه فاصله اي از مرزهاي هوايي دفاع را شروع كنيم، چه سيستم هايي را پاي كار بگذاريم، تاكتيك را چگونه به رخ كشورهاي تهديدكننده بكشيم تا ببينند كه نمي توانند با ديدن تاكتيك هاي پدافند هوايي حركت بعدي ما را حتي پيش بيني نمايند.

ما كشوري نيستيم كه آمريكا و متحدانش به ما زورگويي كرده و نيرو گسيل كنند؛ ما در كنار ساير نيروهاي مسلح اين تضمين را به ملت عزيزمان مي دهيم. 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: سه شنبه 11 شهريور 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 كرد . پس از اتمام دوره‌هاي تخصصي و بازگشت در منطقه دوم دريايي بوشهر شهيد محمد ابراهيم اولين فرزند از شش فرزند خانواده‌اي بود كه در اسفند ماه ‪ ۲۹‬در شهرستان سمنان متولد شد. وي كه پس از گذشت شش سال از تولدش به تهران مهاجرت كرد دوران تحصيل را در اين شهر گذراند و با اخذ مدرك ديپلم از دبيرستان رودكي با وجود قبولي در رشته مهندسي دانشگاه تهران به دليل علاقه‌اي كه به دريا داشت نيروي دريايي را برگزيد و براي طي دوران ناوبري و فرماندهي كشتي به آلمان اعزام شد و در بين دانشجويان ‪ ۲۰‬كشور جهان رتبه اول را به خود اختصاص داد و به ايران بازگشت. دريادار همتي براي تكميل مهارتها و تخصصهاي دريانوردي پس از آلمان مجددا به كشورهاي سوئد و فرانسه اعزام شد و تا سال ‪ ۱۳۵۷‬تحصيلمشغول خدمت شد. دست سرنوشت به گونه‌اي باورنكردني شهيد محمدابراهيم همتي را به ناوچه پيكان پيوند زد چرا كه همزمان با تحصيل در فرانسه ناوچه پيكان به سفارش ايران در اين كشور ساخته شد و شهيد همتي با همين ناوچه به ايران بازگشت و تا روز شهادت در سمت فرماندهي ناوچه پيكان بود و در اين ناوچه خدمت كرد.همزمان با آغاز جنگ تحميلي در ‪ ۳۱‬شهريور ماه ‪ ۱۳۵۹‬شهيد همتي در مرخصي و در تهران بسر مي‌برد و پس از اطلاع از تجاوز نيروهاي عراقي به ميهن اسلامي بلافاصله براي تهيه بليط و عزيمت به بوشهر عازم فرودگاه شد اما به دليل بمباران فرودگاه و لغو پروازها از طريق هوايي نتوانست عازم محل ماموريت شود. وي آرام و قرار نداشت و با اصرار بيش از حد شبانه با اتوبوس به شيراز رفت و از آنجا با خودروي سواري خود را به بوشهر رساند.شهيد دريادار محمدابراهيم همتي سه ماه بعد در هفتم آذرماه ‪ ۱۳۵۹‬در عمليات مرواريد ناوچه‌اش هدف موشك قرار گرفت و در آبهاي خليج فارس ماوا گرفت. ناوچه پيكان در اين عمليات با به آتش كشيدن اسكله‌هاي نفتي البكر و الاميه مانع از صادرات نفت عراق از طريق خليج فارس و درياي عمان شد اما پس از پايان اين عمليات ناوچه قهرمان پيكان در مسير بازگشت هدف موشك قرار گرفت و نام پيكان نامي ماندگار در تاريخ نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران شد.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

در سال 1302 هجري شمسي، نيروي دريايي ايران به طور رسمي مجدداً تاسيس گرديد دانشجوياني در سال 1306 جهت تحصيل علوم دريايي به ايتاليا اعزام گرديدند و چند فروند ناو جهت ساخت به ايتاليا سفارش گرديد.در سال 1311 ناوهاي اول ببر، پلنگ، سيمرغ و كركس تحت فرماندهي ناخدا بايندر از طريق كانال سوئز، درياي سرخ، اقيانوس هند و درياي عمان عازم خليج فارس شدند ودر 14 آبان 1311 در بوشهر لنگر انداختند و با خريد يك حوض شناور 6000 تني جهت تعميرات زيرآبي و ايجاد آموزشگاه درجه داري و پايگاه‌هاي دريايي، نيروي دريايي يگان‌هاي خود را در درياي مازندران توسعه داد.

تا قبل از جنگ دوم جهاني، نيروي دريايي در شمال داراي تعميرگاه و ناوچه‌هاي بابلسر، سفيد رود، گرگان، نهنگ، رامسر، نوشهر و شهسوار و قايق‌هاي كوچك آتش نشاني بود ودر جنوب داراي ستاد فرماندهي، آموزشگاه مهناوي، كشتي يدك بر، حوض شناور، تعميرگاه ثابت و متحرك، دو فروند نفت كش، بنگاه فانوس‌هاي دريايي، مركز تداركات بنادر و اداره بندري بندر شاهپور سابق و ناوهاي ببر، پلنگ، شهباز، سيمرغ، كركس، شاهرخ، دو گروهان نيروي آبخاكي، ناوچه‌هاي شاهين، چلچله، كارون، كهف و ناوچه‌هاي راهنما و ناوچه‌هاي شماره 1 الي 10 بود.

در سوم شهريور 1320 در يورش متفقين به ايران، نيروي دريايي مقاومت قهرمانانه‌اي ازخود نشان داد كه منجر به غرق شدن ناوهاي ببر و پلنگ وتعدادي از ناوچه‌ها وشهادت دريابان بايندر فرمانده نيروي دريايي و 600 نفر از افسران، درجه داران و ناويان گرديد.

در سال 1325 بعد از جنگ جهاني دوم و ملاقات سران متفقين در تهران و شناسايي ايران به عنوان پل پيروزي، دو فروند ناو به منظور غرامت ببر و پلنگ به ايران داده شد ونيروي دريايي ايران با داشتن ناوهاي شاهرخ،شهباز، سيمرغ، كركس و چند فروند يدك كش به همراه باقي مانده كاركنان مجدداً پا گرفت. با افزايش درآمدهاي نفتي ايران و عضو شدن ايران در پيمان سنتور، پاسداري از خليج فارس و درياي عمان وشمال اقيانوس هند به ايران سپرده شد. نيروي دريايي به سرعت توسعه يافت و دانشجويان دريايي به اقصي نقاط دنيا اعزام گرديدند.

در دهه هاي 40 و 50 نيروي دريايي ايران داراي سه فروند ناوشكن سنگين موشك انداز، هوادريا متشكل از بالگردهاي ضد سطحي، ضد زير دريايي، مين روب و هواناوهاي پيشرفته، ناوهاي مين روب، دوازده فروند ناوچه موشك انداز، ناوگان عظيم آبخاكي و لجستيكي و پايگاه‌هاي عمده در بندرعباس، بوشهر، خارك، چابهار و خرمشهر شده و به تشكيل يگان‌هاي تفنگدار و تكاور دريايي اقدام و مراكز آموزشي در سواحل درياي مازندران ايجاد و بزرگترين مركز كارخانجات و تعميرات كشتي با حوض‌هاي خشك وشناور در بندر عباس ايجاد گرديد.

 

نيروي دريايي ايران پس از انقلاب اسلامي

با پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن 1357، تحول عظيمي در نيروي دريايي ايجاد و در راستاي خود كفايي آموزشي، اعزام دانشجو به صورت همگاني به خارج از كشور متوقف و دانشگاه علوم دريايي امام خميني(ره) با چهار دانشكده ناوبري و فرماندهي كشتي، مهندسي برق و الكترونيك و مخابرات دريايي، مهندسي مكانيك دريايي و رشته مديرت و كميسر دريايي تاسيس گرديد.مراكز آموزش‌هاي تخصصي در انزلي و رشت توسعه يافتند و دانشكده فرماندهي و ستاد نيروي درياي پا گرفت.

با شروع جنگ تحميلي،‌ نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران هرگز در مقابل تهاجم نيروهاي عراق غافلگير نگرديد بلكه در هفتم آذر ماه 1359 با عمليات بزرگ شناور رزمي عراق و انهدام سكوهاي نفتي البكر و الاميه و محاصره كامل دريايي بنادر بصره، فاو و ام القصر و محروم نمودن كامل و تا پايان جنگ به نبرد با هواپيما و بالگردهاي دشمن در دريا پرداخت و در مدت هشت سال جنگ تحميلي، نيروي دريايي ده هزار فروند كشتي تجاري را به بنادر ايران اسكورت نمود كه در اين بين تنها چند صد فروند آن‌ها مورد اصابت موشك‌هاي هواپيماي دشمن قرار گرفتند كه كارنامه بسيار درخشاني در جنگ‌هاي دريايي قلمداد مي‌گردد و از سويي امنيت خطوط مواصلات دريايي خليج فارس، درياي عمان و شمال اقيانوس هند را همواره برقرار نمود.

در 29 فروردين 1367، ناوگان نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در نبردي نابرابر با نيروهاي دريايي و هوايي آمريكا در خليج فارس شركت نمود كه هر چند به غرق شدن ناوشكن سهند و ناوچه جوشن انجاميد ولي ضرباتي كه نيروي دريايي آمريكا متحمل گرديد(از جمله اصابت مين به ناوشكن ساموئل بي رابرتز، غرق شدن يك فروند كشتي لجستيكي و سرنگوني يك فروند بالگرد آمريكايي) در نبردهاي منطقه‌اي كم سابقه بوده است.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 15 16 17 18 19 ... 24 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , me88.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com